jonneMedlem sedan jan. 20011 154 inlägg På sida 1 har jag två formfält. Vi kallar dessa "ffIn" och "ffUt".
Dessa fylls från befintlig data i databasen och antalet kan variera.
Hur hanterar jag dessa på sida 2 där jag kör update? Om jag har flera än en(1) av ffIn och ffUt så delas värdena upp med komman, men hur placerar jag in dem rätt i min updatesträng?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Jag litar inte på att formulärfält kommer fram i samma ordning som de visas i formuläret (de gör de nämligen inte alltid), så jag brukar göra så här:
*) Namnge alla fält i formuläret med postens ID som del. På så sätt vet man vilka fält som hör ihop
*) När värdena tas emot, loopa igenom hela form collection.
Exempel:
While not objRS.EOF
Response.write "<input type=""text"" name=""namn|" & objRS("ID") & """ value=""" & objRS("namn") & """>"
Response.write "<input type=""text"" name=""adress|" & objRS("ID") & """ value=""" & objRS("adress") & """>"
Response.write "<input type=""text"" name=""postadress|" & objRS("ID") & """ value=""" & objRS("postadress") & """>"
objRS.Movenext
Wend
For each v in Request.Form
If left(v, 5) = "namn|" then ' vi ska ju bara göra detta en gång per post, så då bestämmer vi ett fält som ska vara chef.
lID = clng(split(v,"|")(1)) ' vi plockar ut ID så vi kan sätta ihop de andra fältnamnen.
sNamn = Replace(Request.Form(v), "'", "''")
sAdress = Replace(Request.Form("adress|" & lID), "'", "''")
sPostadress = Replace(Request.Form("postadress|" & lID), "'", "''")
sSQL = "UPDATE tbl SET namn = '" & sNamn & "', adress = '" & sAdress & "', postadress = '" & sPostadress & "' " &_
"WHERE ID = " & lID
objConn.Execute sSQL,,128
end if
Next