När jag bytte från Access till MS SQL-server 2000, gick plötsligt webbsidan mycket långsammare. En lista som skulle hämtas tog 10 sekunder istället för 1 sekund att hämta.
Jag kör enligt metoden
Set objRS = objConn.Execute("SELECT...")
Do Until objRS.EOF
Response.Write Bla
objRS.MoveNext
Loop
Set objRS = Nothing
Jag mailade supporten på webbhotellet, som svarar:
Man kan anropa datan i en sql databas på två olika sätt ett sätt är att man loopar igenom alla poster som man brukar göra i en accessbas, detta sättet tar längre tid än på en sql server och är inte korrekt. Det andra är att fråga sqlen efter just den posten en sql query fråga och det är det korrekta sättet. Så kolla skripten så ni inte använder de mer enkla access sättet.
Vad menas med detta? (Supporten är långsam på att svara) Och vilket är det bästa sättet att hämta data egentligen?
Vet hotellet vad de pratar om? För mig verkar det som att det första de menar är "hämta allt utan WHERE", den andra är "WHERE id=1", dvs många poster eller en post.
Givetvis ska man kunna ställa båda frågorna, det är ju grundläggande!
Har du andra webbar där, går alla frågor lika långsamt, har du rätt anslutning etc är de kompletterande frågorna jag ställer.
Om inte din fråga var väldigt luddig eller om den där supportpersonen inte missförstod dig, så råder jag dig till att tala med den personens chef och ifrågasätta dennes kompetens och även vidare anställning på bolaget i fråga. Svarar man så på den där där frågan, så bör man nog börja med något annat yrke.
Kan du visa exakt vilken kod det är som beter sig olika mellan Access/MSSQL?