Har byggt upp ett statistiksystem för vårt fotbollslag men både jag och han som uppdaterar det efter varje match tycker det är lite krångligt. Som det är nu får man ändra varje spelare för sig via ett formulär, sen öppna nästa spelare och ändra han osv...
Min databas ser ut såhär något förenklad
ID NAMN MÅL MATCHER GULA KORT
1 Emil 10 1 1
2 Kalle 22 2 2
Går det att göra så en sida laddas i stil med den ovan fast allting ligger i liksom formulärrutor? så det bara är att ändra totalet mål för emil, sen tabbar man sig till kalle osv?
och sen trycker man typ uppdatera så uppdateras alla på sama gång?
Kan ingenting om det här och har letat som en tok både idag och igår på nätet efter tutorials, exempel samt läst igenom 2 böcker och inte hittat nåt så jag hoppas nån kanske orkar hjälpa med lite kod om någon kan, vore väldigt uppskattat av såväl mig som min fotbollsförening!
På sidan som lägger fält för uppdatering kan du göra så här att du loopar ut
alla värden och ger fälten samma namn.
(Du får nog ordna till layouten lite och anpassa tabellnamn.)
Om jag ignorerar felraden ('connect.execute sql,rows,128)
så skriver den ut följande:
Index :1
update statistik set statistik = 'Emil Jansson', amal = 32 where id = 1Index :2
update statistik set statistik = 'Tomislav Markovic', amal = 23 where id = 2Index :3
osv. för alla i databasen...
( har kortat ner min datbas just under detta testet till att enbart innehålla amal ( alagsmål ) samt spelarens namn, tabellen heter statistik.
Jag har givetvis bytt ut detta överallt i båda asp sidorna.
klipper väl in all kod för sida 1&2 också kanske kan hjälpa är nog bara nåt skitfel som jag inte sett fast jag bläddrat igenom mina böcker som en iller:
set connect = server.createobject("adodb.connection")
connect.open "dsn"
for i = 1 to request.form("id").count
response.write "Index :" & i & "<br>"
sql = "update statistik set statistik = '" & replace(request.form("namn")(i),"'","''") & "'" & _
", amal = " & request.form("amal")(i) & _
" where id = " & request.form("id")(i)
Har hängt med sen ditt inlägg nummer 2 inte tänkt på att kolla det, men man lär väl sig på sina misstag.
Vill rikta ett enormt stort tack till dig Lars både från mig och min fotbollsförening som kommer att ha stor glädje av statistiksystemet!
Såna som dig som gör mig glad =)
Tack igen och ha det kanon nu ska jag fortsätta bygga ut dbn =)
Mvh Emil Jansson / Lindome GIF
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25