Istället för att databasen lägger till en ny post för varje besökare, hur gör man för att den bara ska kolla i databasen se om en dublett finns och räkna på +1 i ett fält i databasen
och att man bara plusar på om det är en ny unik besökare
Jag föstår hur du menar, men jag förstår inte varför du skulle vilja göra det, då går ju innehållet i statistiken åt fanders.
rätta mig om jag tänker fel, men om man sparar samma info som innan bara att man lägger till ett fält i databasen typ |besökarant| och varje gång nån kommer till sidan med samma webbläsare och refferer så skall den lägga in +1.
Då förstörs ju inte statestiken bara att antalet poster i databasen minskar avsevärt. Jag skippar det med att bara lägga in om det är ett nytt IP för då kan man inte få ut trogna besökares statestik.
Om det bara är antalet besök man skall logga så är det bättre att ta en vanlig besöksräknare...
Mitt program loggar ju även vart man kommer ifrån, vilket datum och vilken datorinfo klienten har. Det tappar allt detta om du bygger om den på ditt sätt, plus att du måste ändra på sidan som visar allt.
------------------
Doesn't 'expecting the unexpected' make the unexpected expected? webeye.nu
100.000 inom vilken tidsram? Annars tycker jag att SQL-server är ett alternativ om man har många träffar, besöksräknaren är ju inte det som drar mest kraft av servern.
Dessutom har inte många fast IP mot internet så du kommer fortfarande få relativt många ounika träffar.
Men visst du kan bygga om de delar som lägger till i databasen, och ändra sidan som visar statistik. Men jag tror att din förstasida blir segare om du har en massa poster den måste gå igenom varje gång en besökare kommer. Det är ju inte direkt snabbt att söka i ett text-fält... ;)
------------------
Doesn't 'expecting the unexpected' make the unexpected expected? webeye.nu
316 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e