HEJ!
När du hämtar den nyhet du ska visa, får du vilken författare det är i RS också.
Ställ en ny fråga med detta RS som WHERE i författarlistan.
Då får du den författare som skrivit nyheten.
4 svar · 228 visningar · startad av Nova
Jag förstår inte hur jag ska tänka, jag har en enkel newsfuktion på startsidan och i varje nyhet finns en länk till en personsida alltså författaren till nyheten när man klickar på den länken kommer man till personsidan och får upp info om personen samt alla nyheter denna har skrivit. När man är på denna personsida så kan man också välja andra författare av nyheter och få upp all info om dem. Men när jag tillexempel har infon om författare 3 uppe och klickar på någon av nyheterna han skrivit (använder gå till detaljsida) så får jag upp den nyheten där jag vill men eftersom jag går till detaljsidan som är = personsida så byts infon om personen ut till den som är första i Rsperson alltså författare 1.
Om jag använder keepurl fungerar det när man klickat på första nyheten men sedan så bygger det på urlen med flera nyheter eftersom jag behåller urlenen.
HEJ!
När du hämtar den nyhet du ska visa, får du vilken författare det är i RS också.
Ställ en ny fråga med detta RS som WHERE i författarlistan.
Då får du den författare som skrivit nyheten.
Så här ser mitt Rs som skriver ut personinfon ut
SELECT personal.*, news.*
FROM personal INNER JOIN news ON personal.Kontaktnr = news.kontaktnr
WHERE personal.Kontaktnr = MMColParam;
Och så här ser mitt RS ut som hämtar alla news en person skrivit
SELECT *
FROM news
WHERE kontaktnr = MMColParam
ORDER BY datum DESC
Detta Rs använder jag till att skriva ut rubriken på alla news denna person skrivit och dessa rubriker använder jag som länkar med funktionen "go to detalj page" i DW. Det rs som tar imot från dessa länkar ser ut så här
SELECT personal.*, news.*
WHERE news_id = MMColParam ;
Jag förstår inte hur jag ska skriva det annorlunda, ni har väl hört talas om tröga norrlänningar:)
HEJ!
Jag tror inte du behöver skriva news.* i första frågan, eftersom du endast visar personinfon.
Vad gäller sista sql:en bör du få både personen och alla hans/hennes nyheter som resultat, dvs du behöver inte göra något annat än att skriva ut RS("personnamn").
Testa att göra det till två frågor istället.
SELECT news.*
FROM news
WHERE news_id = news_id_från_qs
SELECT personal.*
WHERE news_id = news_id_från_qs
Jag hittade en lösning, som förmodligen var självklar, det är nog bara jag som formulerade frågan konstigt, jag skapar ju en länk med 2 värden i i stället för att använda funktionen gå till detaljsida. lösningen vart så här
personalbak0214.asp?news_id=<%=(Rsnews.Fields.Item("news_id").Value)%>&kontaktnr=<%=(Rsnews.Fields.Item("kontaktnr").Value)%>
Tack för hjälpen du satte mig på spåret J.N. :)