webForumDet fria alternativet

störande grej med subbar?

ASP

4 svar · 199 visningar · startad av DavidB

Medlem sedan jan. 20001 372 inlägg
Frågan#1

sitter och gör en sida som jag har delat upp på ett antal subbar (eller vad de kallas).

jag märkte dock precis att om jag dimmar några variabler i den första subben (se koden nedan) så måste jag dimma om dem i nästa sub.

okej, detta e väl rät så logiskt men om man anropar en sub inifrån en annan så borde väl variablerna fortfarande vara dimmade? eller tänker ag helt fel?

en annan grej är att om jag tilldelar en variabel ett värde i en sub och sedan anropar en annan sub inifrån den subben så har inte variabeln kvar sitt värde och den måste dimmas om.

tycker att detta är väldigt störande och undrar om det finns något sätt att gå runt detta?

<%
Call EnSub()

Sub EnSub()

Dim variabel1, variabel2

If villkor Then
  Call MinSub()
Else
  Call MinAndraSub()
End If

End Sub

Sub MinSub()

End Sub

Sub MinAndraSub()

End Sub
%>

------------------
// David - Probably the best guy in the world

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Använd inte globala variabler. Om du behöver komma åt värden i en sub så skicka dom som parametrar.

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

När vi ändå är inne på ämnet tänkte jag fråga om någon har någon bra länk som beskriver hur man på ett bra sätt drar nytta av subrutiner och när de bör användas. Jag har kodat en hel del de senaste månaderna utan att en enda gång använda en subrutin.

------------------
// Skarre

Medlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Ett användningsområde där jag använder subbar är om jag länkar med en querystring till en huvudsida då kan man göra typ så här:

strAction = Request.Querysring("action")

Select Case Ucase(strAction)

Case "HOPPA"
Call s_hoppa
Case "SPRING"
call s_spring
Case Else
REsponse.redirect "default.asp"
End select

Sub s_hoppa
'saker som man gör när man hoppar
End Sub

Sub s_spring
'saker man gör när man springer
End Sub

detta tycker jag är ett bra sätt, och om man slänger in lite kommentarer så kan nog vem som helst fatta vad som ska hända på en sån sida ;)

------------------
Icaaq, mannen med korven. (!)

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

http://www.webeye.nu/default2.asp?que=asp/default.asp&exec=asp/artiklar/asp_14.asp#sub

------------------
Doesn't 'expecting the unexpected' make the unexpected expected?
webeye.nu

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)