hpMedlem sedan maj 2001787 inlägg Ser ni något fel i följande sql-sats. Jag får "syntaxfel i frågeuttryck" när jag laddar sidan i Macromedia DW Ultradev. Jag har tre listmenyer som värden ska hämtas från.
"select * from lokaler WHERE obj_lokaltyp= '" & request.form("select") & "' AND obj_centr_ja_nej= '" & request.form("select2") & "' ORDER by '" & request.form("select3") & "' desc"
------------------
"signatur"
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Jo, du har apostrofer efter order by som är onödiga.
"select * from lokaler WHERE obj_lokaltyp= '" & request.form("select") & "' AND obj_centr_ja_nej= '" & request.form("select2") & "' ORDER by " & request.form("select3") & " desc"
annars så kan du göra response.write på sql-satsen innan den exekveras så brukar det vara enklare att se vad som är fel.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
Hej Lars
Jag har också ofta fått svaret att jag ska göra en response.write på SQL-satsen för att se vad felet är.
Men hur gör man en sådan response.write på en SQL- fråga? Har försökt tidigare men aldrig lyckats
------------------
Adde
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Så här till exempel.
sql = "select * from lokaler WHERE obj_lokaltyp= '" & request.form("select") & "' AND obj_centr_ja_nej= '" & request.form("select2") & "' ORDER by " & request.form("select3") & " desc"
response.write "sql:" & sql & "<br>
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
hpMedlem sedan maj 2001787 inlägg Programmet skriker rakt ut i alla fall att något är fel med SQL-satsen men det beror nog på begränsningar i programmet. Ska trixa lite mera med detta när tid och lust finnes. Tack i alla fall för hjälpen.
------------------
"signatur"