RinaldoMedlem sedan mars 20014 214 inlägg Kan någon bara hjälpa mig att optimera detta lite bättre... :)
<%
SQL = "Select Count(rubrikID) AS rCount from rubriker"
rs.open SQL,Databas
tradar = rs("rCount")
rs.close
SQL = "Select Count(svarID) AS sCount from svar"
rs.open SQL,Databas
svar = rs("sCount")
rs.close
totalt = tradar + svar
response.write "<B>I forumet finns "&tradar&" trådar och totalt "&totalt&" inlägg </B>"
%>
------------------
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz...
Hmmm... Kan vara jag som fått det här om bakfoten, men jag tror att det går snabbare att skriva
Count(*)
istället för
Count(rubrikID)
eftersom SQL först väljer ut allting och sen sorterar bort de kolumner man inte vill ha... alltså borde det gå snabbare om man skiter i att sortera bort nåra kolumner...
Men det gör nog ingen stor skillnad skulle jag tro... ;)
------------------
Kallepocket
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Då
select count(*)
och
select count(columnnamn)
har olika semantisk betydelse, så är det inte relevant att jämföra dom.
eftersom SQL först väljer ut allting och sen sorterar bort de kolumner man inte vill ha
Jag förstår inte hur det är applicerbart här. (I vilket fall fungerar det så som du beskriver?)
Jag ser inte speciellt mycket att optimera, möjligen att du kan lägga ihop frågorna till en.
SQL = "select (Select Count(rubrikID) from rubriker) as rCount, (Select Count(svarID) from svar) as sCount "
set rs = databas.execute(sql)
tradar = rs("rCount")
svar = rs("sCount")
rs.close
totalt = tradar + svar
(Jag vet att det inte är standard att utelämna from, så det kanske inte fungerar i din DBMS).
Tror inte att detta påverkar så väldigt mycket då count i sig är en ganska tung operation i de flesta dbms.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
[Redigerat av LarsG den 18 okt 2001]
RinaldoMedlem sedan mars 20014 214 inlägg tackar
------------------
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz...