Jag ska precis starta ett examensarbete i skolan där jag ska göra en stor hemsida/community/startsida/portal i ASP... (inget ord som passar in riktigt bra)
Hur som helst ska där finnas flertal olika funktioner, med olika användare, forum, kalender, filarea, med mera med mera...
Det jag undrar är om ni här har några smarta tips och viktiga grejer som man verkligen bör tänka på innan man sätter igång och under arbetets gång...
Anledningen till att jag gör detta arbete är mestadels att jag vill lära mig jobba på ett litet mer proffisionellt sätt, istället för att bara skita i detaljer och småsaker som tidigare....
Tänk igenom det hela mycket noggrant. Skriv ner allting du kommer ihåg. Några frågor du borde ställa dig är Vad är målet med sidan och vilken målgrupp vill jag nå. Skalbarhet är väldigt viktigt att tänka på, sidan ska lätt gå att uppdatera och bygga ut.
När du är klara med tanke arbetet är det bra om du skriver ner allting som en kravspec ungefär.
Joo...
En del av det där är jag ändå tvingad till eftersom lärarna inte kan bedöma själva hemsidan, utan bara hur jag jobbat, så jag måste ha någon sorts kravspec som jag jobbar utifrån och typ en "developer-diary" som de kan följa mitt arbete i...
OR/O-graf = ????
Mer idéer? Saker man ska tänka på när det gäller ASP? Hålla sig ifrån Sessions exv?
Vad ska man ha "statiskt", och vad bör hämtas ur databas?? Ska exempelvis navingeringsmeny hämtas ur databas så att de kan personifiera den helt och lättare uppdateras?
Jag tycker att du först skall börja skriva på en projektbeskrivning, så du vet vad du har tänkt. Vad du har för mål / budget / bakgrund m.m
Sedan kanske du kan börja med pappersarbetet för databasen. Där gör du en analys på din fiktion, och när den är klar har du kanske både en A-Graf och en O/R-Graf och sedan kan du kanske programmera.
A-graf står för Aktivitetsgraf, och man kan väl säga att en bra sak är att göra: