Tänkte bara kolla vilka tecken det är som krånglar i "querystringen" och vad de lämpligen byts ut mot...
Jag använder såklart oftast Urlenccode, men nu ska jag skriva en del länkar "manuellt", och då passar det bättre att byta ut dem själv...
------------------
Kallepocket
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Space och # brukar normalt krångla.
Mvh,
------------------
All your base are belong to me.
Joo... space garderar jag mig mot, helt enkelt med +-tecken...
Hur är det med åäö till exempel? Det fungerar juh i IE 6 som jag kör, men kommer det krångla i typ NS 4 eller nåt så är det jobbigt...
&-tecken går juh inte heller, men dem kan jag nog undvika i detta fallet..
------------------
Kallepocket
PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg ja, det man bör göra om man tilldelar querystrings dynamiskt med textinnehåll som man ej kan styra över så bör man använda URLEncode:
strUrl = "sida.asp?subject=" & Server.URLEncode(strMinQueryString)
ändrar space, å, ä, ö etc
cya,
PatrikB
------------------
*ordning och reda!, pengar på fredag.*
Joo, precis... det är jag helt med på, men nu är det jag som skriver länkarna för hand för ovanlighetens skull och då tänkte jag kolla om det var några mer man borde byta ut förutom just space...
;)
------------------
Kallepocket
PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg Även fast du skriver dem "för hand" kan du ju köra URLEncode:
Response.Write "minsida.asp?subject=" & Server.URLEncode("Min querystring är säker")
cya,
PatrikB
------------------
*ordning och reda!, pengar på fredag.*
Man kan ju faktiskt göra en simpel grej där man har ett formulär där man postar grejer och får tillbaka det "URLEncodat" sen är det bara till att klistra in på rätt plats. :)
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/