...
Efter varje session man "definierar" elller vad ?
Var skriver man Session.TimeOut ?
9 svar · 269 visningar · startad av nill
Du behöver inte skriva det egentligen. Standardvärdet ligger på 20, men vill du att det tex ska vara 50 så får du ange det på varje sida. Där rekommenderar jag en include-fil.
------------------
Alltid lär man sig något nytt varje dag...
n
Standardvärdet ligger på 20
tilläggas kan att alla regler har undantag, IIS 5 har default på 10 minuter ;)
mvh Jörgen :)
------------------
Varför bråka när man kan kramas?
Men Session.Timeout ska väl inte behöva ligga på varje sida. Räcker ju med att lägga det på en sida så gäller det för alla som man sen går till inom samma applikation.
Men det kanske kan vara vettigt att lägga in det i global.asa..?
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
global.asa är okej om inställningen gäller alla.
Ponera att du har en community men olika användare. Dessa vill du ha separata timeout för. Rent teoretiskt kan du sätta timeout på vilken sida du vill. I så fall kan du bestämma att alla inloggade ska ha en timeout på 30 min t.ex.
En annan feature kan vara att användarna själva får välja timeout.
Det är inte så vanligt men du frågade var man skriver session.timeout och det kan man alltså per definition göra var som helst. Dock är global.asa, som nämndes ovan, att föredra!
Men det kanske kan vara vettigt att lägga in det i global.asa..?
Japp, Session_onStart är ett ypperligt ställe.
Mvh,
------------------
All your base are belong to me.
Eclipse: Nja, det ska ju göras på en sida alla besöker. Lämpligt är ju att lägga in det när man loggas in.
Eller som jag sa i global.asa.. :)
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
jag har en annan fråga om session varibler...
Om jag sätter min session variabel till 1 min
Vad gäller?? efter 1 min så är den inte true längre (mitt sätt att kolla inloggning) oavest om jag surfar runt som en dåre på mina sidor som kollar av den...eller förnyas den varje gången den kollas av...
Hoppas någon förstår vad jag menar
saken är den att olika admins..ska kunna posta saker i en DB.
Ponera att han ska skriva ett nyhetsinlägg som tar honom 19 min att skriva innan han postar det (sessiontimeout=20)
när han skrivit det så börjar han med ett nytt som tar 5 min . nu har det gått 24 min och när han nu försöker post det så
1. Är hans seesion timeoutad
2. lr har han fått 20 nya minuter ??
undrande ....
Timeout inträffar efter x minuters inaktivitet.
Mvh,
------------------
All your base are belong to me.