Jag har en gästbok där skribenten skall kunna ladda upp en bild, liknande funktionen här på wF
Jag hadde tänkt göra detta med 2 st forms, se nedan
Om jag trycker på ladda upp i formen frmLaddaUpp kommer jag till laddaUpp.asp därifrån använder jag redirect för att skicka tillbaka skribenten till inlägget han/hon håller på att skriva.
Hur gör jag för att texten i frmGastbok inte skall gå förlorad vid uppladdning av bilden? Lite tråkigt att förlora all text om man skrivit - storsätt - en novell
Då skulle jag ändå köra allt i en form, är inte bilden ok så visar du formuläret igen och kan lätt då ha fälten ifyllda med de data som redan skickats.
Samt att du kan skriva ut en text att bilden sög och användaren måste ladda upp en ny.
ladda upp bilden och texten i samma form, skicka till en kontrollsida som kollar bilden, om inte ok, kör en request.form så att texten visas igen på sidan och bilduppladdningen är tom
texten har du i en variabel som ju alltid finns där så länge webläsaren är öppen
En följdfråga. Jag har hittils bara använt querysträngar när jag ska skicka tillbaka info till en form.. Är det möjligt att skicka tillbaka info genom en form om man använder sig av redirect eller går det bara med querystring?
<form name="as" method="post" action="gastbok.asp?do=add">
<input type="text" name="namn">
<input type="file" name="File1">
<input type="submit" value="Skriv">
<input type="hidden" name="laddaupp">
</form>
<%
If request.querystring("do") = "add" Then
If request.form("laddaupp") = "true" Then
namn = request.form("namn")
[b]response.redirect("laddaupp.asp?do=upload&namn=" & namn)[/b]
Else
'Lägg inlägget i databasen
End If
End If
%>
laddaupp.asp
<%
If request.querystring("do") = "upload" Then
'Kolla så bilden är godkänd
'Ladda upp bilden
namn = request.querystring("namn")
[b]response.redirect("gastbok.asp?do=add&namn=" & namn)[/b]
End If
%>
Det jag undrar är om man måste använda sig utav querystring för att skicka datan mellan sidorna.. Det blir ju en riktigt lång url om inlägget är långt.
270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e