BoorgMedlem sedan okt. 2004409 inlägg Har ett problem som jag snart blir galen på...
sql = "INSERT INTO _Portal_verkstadsfoton (JobNo, CustomerNo, Motiv, Fritext, Datum) Values ('" & JobNo & "', '" & CustomerNo & "', '" & Motiv & "', '" & Fritext & "', '" & Date & "')"
con.execute(sql)
Ser ni något fel i denna? all info är rätt men det blir fel ifall
Felmedelande:
Microsoft OLE DB Provider for SQL Server (0x80040E14)
Line 1: Incorrect syntax near '('.
/verkstad/foton/edit2.asp, line 18
Mvh Jesper
Så här kanske:
sql = "INSERT INTO _Portal_verkstadsfoton (JobNo, CustomerNo, Motiv, Fritext, Datum) Values ('" & Request("JobNo") & "', '" & Request("CustomerNo") & "', '" & Request("Motiv") & "', '" & Request("Fritext &") "', '" & Request("Date") & "')"
con.execute(sql)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Jag är inte helt säker på att man får börja ett tabellnamn med _, det är det enda jag kan komma på. Syntaxen ser annars riktig ut.
BoorgMedlem sedan okt. 2004409 inlägg oj.. Den va det inga problem med men ifall jag andvänder samma och byter till UPDATE så kommer medelandet fram
mcfoistMedlem sedan feb. 200244 inlägg Är verkligen alla dina värden text?
JobNo och CustomerNo låter som ett nummer och Date är ett datum. Sparar du dessa som text i databasen?
Annars
Values (" & JobNo & ", " & CustomerNo & ", '" & Motiv & "', '" & Fritext & "', #" & Date & "#)"
con.execute(sql)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
Boorg skrev:
oj.. Den va det inga problem med men ifall jag andvänder samma och byter till UPDATE så kommer medelandet fram
Tja, eftersom inte UPDATE och INSERT nyttjar samma syntax kan du inte bara byta INSERT mot UPDATE.
BoorgMedlem sedan okt. 2004409 inlägg Okej..
Hur ska man skriva då?
Första gången jag andvänder denna typ.. har andvändt Addnew innan
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg INSERT INTO tabell (fält1, fält2) VALUES (värde1, värde2)
resp.
UPDATE tabell SET fält1 = värde1, fält2 = värde2 WHERE fält3 = värde3
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Lägg till en utskrift av frågan
response.write sql
response.end
Enligt SQL-standarden är det inte tillåtet med _ i början av namn men SQL server tillåter det i alla fall.
BoorgMedlem sedan okt. 2004409 inlägg Tack anders..
men det blev fel iallafall :/
sql = "UPDATE _Portal_verkstadsfoton SET JobNo=" & Request.Form("JobNo") & ", CustomerNo=" & CustomerNo & ", Motiv='" & Request.Form("Motiv") & "', Fritext='" & Request.Form("Fritext") & "', Datum=" & Date &" WHERE Name = '"& Name &"'"
con.execute(sql)
Microsoft OLE DB Provider for SQL Server (0x80040E14)
Line 1: Incorrect syntax near ','.
Blir snart dum i huvedet på denna koden
BoorgMedlem sedan okt. 2004409 inlägg
LarsG skrev:
Lägg till en utskrift av frågan
response.write sql
response.end
Enligt SQL-standarden är det inte tillåtet med _ i början av namn men SQL server tillåter det i alla fall.
Det har inte varit något problem förut...
Har en rätt stor Sql server till denna sidan och har fler funktioner som har funkat innan..
isåfall.. vart ska jag lägga till det? och vad gör den
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Oberoende av om det är UPDATE eller INSERT du försöker dig på, ska du ha apostrofer runt text / datumvärden. I din update har du bara apostrofer runt vissa av värdena.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Att lägga till en utskrift brukar vara en bra hjälp för att upptäcka fel. Lägg till utskriften innan ditt execute-anrop. Om du postar resultatet kan säkert någon se vad det är för fel.
Och, det är bra om du lägger till några radbrytningar när du postar så man slipper att scrolla i sidled.
T.ex så saknas det ' omkring ditt datumvärde men det kan finnas fler saker.
BoorgMedlem sedan okt. 2004409 inlägg Tackar alla för hjälpen...
Hittade felet efter mycket trixande... det var ett värde ur en databas som inte fanns... men det hade inte funkat så som jag skrev det från början ändå...