hallmertMedlem sedan dec. 2004182 inlägg
Hej, nu är jag här igen, med två problem.
Om RecSet("fodelsear") = 1985 borde väl den här
koden skriva ut: 20? Det gick inte.
<%= Datediff("yyyy", RecSet("fodelsear"), now) %>
Sen funderar jag lite på det här med strText, får inte att [ url=blaha ] länktext [ /url ] funka som <a href="blaha"></a>.
/Patrik.
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg
Först och främst, "Det gick inte." är en dålig felbeskrivning. Skriv alltid vad det är som inte fungerar, och ange eventuellt felmeddelande.
- - - - - - -
Datediff vill ha ett komplett datum, inte bara ett år.
<%= Datediff("yyyy", cdate(RecSet("fodelsear") & "-01-01"), now) %>
Sen funderar jag lite på det här med strText, får inte att [ url=blaha ] länktext [ /url ] funka som <a href="blaha"></a>.
Vad menar du? Hur ser din kod ut?
Nu har jag gjort så fodelsear innehåller 19850219, hur blir date-diff-koden då?
M.CheraghiMedlem sedan juli 20013 362 inlägg
hallmert skrev:
Nu har jag gjort så fodelsear innehåller 19850219, hur blir date-diff-koden då?
Kod kompis.. Bjud upp lite kod.. Det blir både roligare och mycket lättare att hjälpa dig om du postar med kod samt felmeddelande.
Jag har tre st. selectprylar med olika namn, man väljer år på den ena, månad på den andra och dag på den tredje, dom har namnet "ar, manad, dag", och dom matas in i databasen såhär:
RecSet("fodelsear") = Request.Form("ar") & Request.Form("manad") & Request.Form("dag")
I databasen blir det alltså, exempelvis 19870524.
Nu vill jag skriva ut diffen mellan 19870524 och now(), dvs, så man får fram åldern, för det är det de handlar om. :)
Datum skall man spara i fält av typen datum. Så, sätt ihop datumet med i formatet yyyy-mm-dd, och spara i datumfält.
Sedan är det bara att subtypskonvertera med cdate i jämförelsen.
@nders skrev:
Datum skall man spara i fält av typen datum. Så, sätt ihop datumet med i formatet yyyy-mm-dd, och spara i datumfält.
Sedan är det bara att subtypskonvertera med cdate i jämförelsen.
1. Vad är subtypskonvertera?
2. Hur får jag följande kod till yyyy-mm-dd och inte yyyymmdd
som den är just nu?
RecSet("fodelsear") = Request.Form("ar") & Request.Form("manad") & Request.Form("dag")
-
Konvertera till lämplig datatyp när du ska använda värden. Exempelvis konvertera till datumtyp med CDate() som i mitt första inlägg i denna tråd.
-
Det är bara att konkatenera...
Request.Form("ar") & "-" & Request.Form("manad") & "-" & Request.Form("dag")