Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error (missing operator) in query expression 'Like '%%''.
/html/formular/sok.asp, line 180
Const perSida= 10
Sidan = Request.QueryString("sida")
If Sidan = "" then
sida = 1
Else
sida = Sidan
End If
With RecSet
.CursorLocation = 3
.CacheSize = perSida
End With
If Request.QueryString("ord") = "" Then
SQL = "Select * From " & Tabbe & " Where " & Falt & " Like '%" & Request.Form("sokord") & "%' Order By " & falt1 & " Desc"
Else
SQL = "Select * From " & Tabbe & " Where "& Request.QueryString("val") &" Like '%" & Request.QueryString("ord") & "%' Order By " & falt1 & " Desc"
End If
RecSet.Open SQL, Conn (ÉNLIGT FELMEDDELANDET SÅ ÄR DET DENNA STRÄNG SOM ÄR FEL)
Så här ser en större del av koden ut. meningen är att formuläret ska delas upp på flera sidor, den ska bara visa 10 poster/ sida men när man har fler än 10 poster och ska blädra över till nästa sida får man felmeddelandet
Antagligen glömmer du skicka alla nödvändiga värden med i querystringen när du skapar länkarna till nästa sida.
En eller flera av variablerna du använder i SQL-frågan saknar värde.
Det är att rekommendera att när man har problem med en sql-fråga som inte fungerar, skriv ut den med response.write istället för att exekvera. Då är det lättare att felsöka, och man kan enkelt se om det är något som saknas.
Jag får ingen ordning på min kod :-( finns det någon snäll människa som kan hjälpa mig?? Jag måste få upp sidan senast på måndag "suck" jag skickar gärna koden till den som hjälper mig för koden är för lång att infoga här...
Det hela berodde på att jag inte hade skrivit in ett sökord i sökfältet. Så när det fanns fler än 10 poster så la den upp en ny sida. När man sedan skulle bläddra till nästa sida för att titta på de posterna så visste inte formuläret vad den skulle leta efter.
Därför skrev jag in ett förifyllt datumvärde i sökfältet.
Vipps så funkar det.
Ursäkta att jag inte förklarde detta när jag la upp tråden som löst
Anledningen till att rubriken på inlägget är AKUT hjälp är för att det är just akut. Jag förstår vinken att man bör skriva rubrik på typ av problem men detta formuläret måste vara så felfritt som möjligt innan Måndag för då är det skarpt läge för formuläret som jag har.
Hoppas ni har lite tålamod med mig är ganska grön i sådana här sammanhang.
252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2