Satt och funderade lite förut idag.
Den största optimeringen man egentligen kan göra är väl att hämta det man skall ha i databasen, lägga in det i javascript arrayer. Sedan ändra eller skriva om det med hjälp av javascript och sedan skriva ut det som man vill på sidan?
stämmer inte det?
------------------
"Brott kanske inte lönar sig, men det är kul"
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Nja, lite kan du kanske tjäna, men särskilt mycket lär det inte vara. Jag hoppas verkligen att du inte överväger att göra det.
------------------
You can't be young forever, but you can be immature indefinitely.
Menar du inte jscript arrayer?
------------------
Alltid lär man sig något nytt varje dag...
Nejdå... det hade jag inte tänkt =)..
Men om man skulle ha en stor site som 100.000 besökare om dan så kanske man skulle börja tänka på det.. det är ju inte så svårt att konvertera det =)..
då kan man ju dröja lite med att byta serverar... nu har ju inte jag någon sådan sida =p
------------------
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg 100 000 besök om dagen är fortfarande 100 000 besökare om dagen. Det görs exakt lika mycket till och från databasen, oavsett om du mellanlagrar datan. Kör du med Access bör du nog fundera på att ändra systemet så att du inte behöver skapa så mycket databastrafik, annars är nog bara en annan databas den rätta utvägen. Fast om du både optimerar systemeringen och har en kvick databas, så är det ju ändå bättre!
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
nu menar jag inte så..
jag menar ju att servern slipper att ändra om informationen som kommer från databasen plus att den slipper att
lägga in dom i tabeller den bara lägger ut de i variabler för javascript.. sedan så använder du javascriptet för att skriva ut det på sidan om du vill
------------------
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Alltså, den vinst du kan tänkas göra är så vansinnigt liten att det inte rättfärdigar sådana värdelösa metoder. Detta gäller framför allt om du kör med bara vbscript - om du får problem med prestandan då bör du skriva om delar av koden i något "riktigt" programmeringsspråk. Det är lite onödigt att skjuta myggor med kanon när man kan slippa dem genom att stänga sitt fönster - man ska inte bara göra saker effektiva, man ska göra rätt saker effektiva.
------------------
You can't be young forever, but you can be immature indefinitely.
[Redigerat av spango den 11 okt 2001]