webForumDet fria alternativet

7 svar · 317 visningar · startad av Gimbo

GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg

Tja,

raknar ut pa foljande vis hur manga som ar online.

strIn = Conn.Execute("Select Count(*) From com_users Where active=1 and status=1").Fields(0)

det som blir problem ar da folk inte loggar ut och status forblir 1 istallet for att bli 0.
Dvs om folk stanger ner i.e utan att logga ut sa forblir status=1 och den visar pa tok for manga online, hur loser man detta pa basta satt?

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Har disskuterats många gånger innan. ;)

Använd Applications-variablen (Application("Online")).
T ex(i Global.asa):

Sub Session_OnStart()
      Application.Lock
      Application("Online") = Application("Online") + 1
      Application.Unlock
End Sub

Sub Session_OnEnd()
      Application.Lock
      Application("Online") = Application("Online") - 1
      Application.Unlock
End Sub

global.asa tar mycke server kraft har jag hort, finns det inget annat satt att gora d pa?

jag vill andra andra det befintliga sattet jag raknar ut online pa vill bara trycka in en koll

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Gimbo skrev:

global.asa tar mycke server kraft har jag hort

Var har du hört det?

Om man skriver dålig kod är det klart att det kan gå segt.

vet inte vart jag har hort det, men om man har manga online och kor med global.asa sa e det onodigt serverkravande

K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg

Gimbo skrev:

global.asa tar mycke server kraft har jag hort, finns det inget annat satt att gora d pa?

jag vill andra andra det befintliga sattet jag raknar ut online pa vill bara trycka in en koll

Nä, inte med korrekt kod. Däremot fungerar det inte tillredställande eftersom Session_OnEnd() har en förmåga att fungera bristfälligt.

PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Ett sätt är auu uppdatera databasen med tiden då användaren senast var aktiv och sen kontrollera om det var t.ex. över 5 minuter så räknas den inte som aktiv längre.

ptr_lksMedlem sedan juni 2005584 inlägg

Poffe skrev:

Ett sätt är auu uppdatera databasen med tiden då användaren senast var aktiv och sen kontrollera om det var t.ex. över 5 minuter så räknas den inte som aktiv längre.

men vad gör man med alla ubåtar? Dvs de som väntar på att kompisar skall komma online?

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.102f7fcd
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)