webForumDet fria alternativet

Skriva inlägg

ASP

1 svar · 124 visningar · startad av graf

Medlem sedan aug. 2001174 inlägg
Frågan#1

Hej!
Jag vill att när man ska skriva ett inlägg så ska man skriva in sitt användarnamn och lösenord för att inlägget ska skickas vidare och om han skriver rätt lösenord och användarnamn så ska inlägget skickas till forumet och då ska det stå: Rubrik: blablabla Skrivet AV: Det man skrev i sitt användarnamn

Hur gör jag det?
Såhär ser det ut när jag ska skriva ett inlägg, men som det är nu så kan man skriva som vem som helst...och det vill jag inte.

<form name="SKRIV" method="post" action="adderaPost.asp">
<div align="left">
<table width="400" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
<tr>
<td width="226"> <font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1" color="#000000">

<input type="text" name="namn" size="30" maxlength="20" value=""
</font></td>
<td width="174"><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1" color="#000000">Skribent</font></td>
</tr>
<tr>
<td width="226"> <font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1" color="#000000">
<input type="text" name="epost" size="30" maxlength="50" value="<%IF Request.Cokies("UserInfo")("EPOST") <> "" THEN Response.Write Request.Cokies("UserInfo")("EPOST")%>">
</font></td>
<td width="174"><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1" color="#000000">E-post</font></td>
</tr>
<tr>
<td width="226"><font size="1" color="#000000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">
<input type="text" name="rubrik" size="30" maxlength="40" >

\<td width="174"\>\<font size="1" color="#000000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"\>Rubrik\</font\>\</td\>                \</font\>\</td\>

\</tr\>
        \<tr\> 
          \<td colspan="2"\> \<font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1" color="#000000"\> 
            Text\<br\>\<textarea name="inlagg" cols="30" rows="10"\>\</textarea\>
            \</font\>\</td\>
        \</tr\>

<FORM METHOD="Post" ENCTYPE="multipart/form-data" ACTION="adderapost.asp">
Fil :<br> <INPUT TYPE="file" NAME="blob"><BR>

\<tr\> 
          \<td width="226"\> \<font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1" color="#000000"\> 
            \<input type="submit" name="Submit" value="Spara inlägg"  alt="Posta inl&auml;gget!"\> \<Form Action=javascript:history.go(-1) Method=Post Target=SubjListFrame\>\<Input Type=Submit Value=Avbryt STYLE=font-size:10\>

</font></td>
<td width="174"> </td>
</tr>
</table>

\</div\>
  \</form\>
\</td\>

</tr>
</table>

Jag kan påpeka att jag redan har ett inloggningsscript i ASP och själva html filen ser ut såhär:

<body>
<form action="login.asp" method="post">
Användarnamn:<br><input type="text" name="login"><br>
Lösenord:<br><input type="password" name="password"><br>
<input type="submit" value="Logga In" name="submit">
</form>
</body>

Snälla hur ska jag göra?

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Du får lägga till ett fält där man skriver in inlägg

<input type="password" name="password">

och sedan på sidan där du lagrar inlägget får du göra en kontroll av namnet och lösenordet.

set connect = server.createobject("adodb.connection")
connect.open "dsn"
sql = "select 1 from users " & _
" where username = '" & request.form("namn") & "'" & _
" and pwd = '" & request.form("password") & "'"
set rs = connect.execute(sql)
if rs.eof then
   response.write 'Lösenordet stämmer inte med användarnamnet <br>"
else
   'spara inlägget med namn i databas
   'skriv ut data
end if
rs.close
set rs = nothing
connect.close
set connect = nothing

Ett annat alternativ är att du kräver att man loggar in först och då kan du spara användarnamnet i en sessionvariabel.

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)