Hallojsan, undrar om nån kan berätta hur man gör en html sida till en databas sida? Vill kunna söka efter ord på sidan min, o då måste man väl göra om sidorna? vill inte ha nått JS heller.... huvva....
------------------
Newbie BoY
11 svar · 324 visningar · startad av KiethR
Hallojsan, undrar om nån kan berätta hur man gör en html sida till en databas sida? Vill kunna söka efter ord på sidan min, o då måste man väl göra om sidorna? vill inte ha nått JS heller.... huvva....
------------------
Newbie BoY
Först..
Välkommen till wF, KeithR! :)
Nu när vi klarat det, kan vi reda upp lite begrepp..
Skall du använda en databas, så är det inte direkt sidan som är databasen.. däremot måste du göra sidan till .ASP-format (lämpligt eftersom du är i detta forumet) och sedan måste du givetvis ha en webbserver som du kan använda dig av också! :)
Vad exakt är det du skall göra? Det kan underlätta för oss att hjälpa dig om vi vet det.
------------------
Craving for malicious suspection fulfilles the prophesized termination of this world.
Jadu, ja ska göra ett script så att man ska kunna söka på hela min webbsida, i ASP då + att ja hade tänkt lägga in ett loginscript (ASP).
------------------
Newbie BoY
Ok..
Vad exakt är det för material du skall söka efter? Om du skall göra en effektiv sökning och sortera data som du tänkt att lagra, då skall du använda en databas, t.ex. Microsoft Access, mySQL eller liknande.
I grunden ser det ut såhär:
Du lagrar din data i databasen, sen om du vill hämta den datan, t.ex. ett medlemsregister, så skapar du en .asp sida som hämtar den data du kräver, som sedan klistrar in det i koden på .asp-sidan (Detta händer på servern, inte på klienten). Sen skickas sidan till klienten och visas i webbläsaren, där materialet från databasen visas i HTML-format. Förstår du?
Därför är det ganska mycket ett krav, att du har den info du vill söka på i en databas, om det skall vara till någon nytta.
Har du något i dagsläget eller bara HTML-sidor?
------------------
Craving for malicious suspection fulfilles the prophesized termination of this world.
[Redigerat av OveRRidE den 10 okt 2001]
Jag har bara ren html för tillfället, men ja ha nåra script som ska komma in i bilden sen...
------------------
Newbie BoY
Fråga 1: Har du någon webbserver (windows NT/2000) hemma/på webbhotell/hos kompis? Det är ett krav för att kunna använda ASP och en databas.
Fråga 2: Exakt vad är det du skall söka på? Om man bygger en sökfuntion måste man vara ganska specifik på vad man letar efter i koden..
Fråga 3: Har du sysslat nåt med ASP/serverside-scripting innan?
------------------
Fråga 1: Har du någon webbserver (windows NT/2000) hemma/på webbhotell/hos kompis? Det är ett krav för att kunna använda ASP och en databas.
Svar: Jag har IIS men ja sitter bakom en firewall så ja ska lägga ut sidan på internet på en passande sida.
Fråga 2: Exakt vad är det du skall söka på? Om man bygger en sökfuntion måste man vara ganska specifik på vad man letar efter i koden..
Svar: Man ska kunna söka efter olika nyheter, filmer m.m.
Fråga 3: Har du sysslat nåt med ASP/serverside-scripting innan?
Svar: Nej, det har jag inte, men jag har laddat hem några script som jag hade tänkt att använda.
------------------
Newbie BoY
Det du skall börja fundera på då är ju egentligen databas strukturen. Vi säger att du skall lagra dina nyheter i databasen på följande sätt:
Kolumner
- ID (primärnyckel och räknare)
- Skribent (den som skrev nyheten)
- Rubrik (överskrift)
- Text (själva nyheten)
- Datum (mm datum)
- Tid (o tid)
Ps. Primärnyckel och räknare är begrepp i Access, jag antar att du använder det. Skapa denna databas och gör kolumnerna i tabellen "nyheter" så skall vi se vart vi kan ta vägen sen.
Har du testat sök-funktionen upp till höger förresten? Den brukar annars vara en mycket bra grej som man lätt glömmer. Tro mig, jag vet :) :e
------------------
[Redigerat av OveRRidE den 10 okt 2001]
Hmm, så det är bara till o göra några kolummer med typ, Nyheter, Författare, tid m.m. sen skriver man in det man ska kunna söka på under då?
------------------
Newbie BoY
Hej!
Om du tänker använda exeplet nedan:
- Text (själva nyheten)
- Datum (mm datum)
så tänk på att Text och Datum är reserverade ord i SQL. För att undvika beskymmer så välj andra namn på dina kolumner. ;)
mvh Jörgen :)
------------------
Varför bråka när man kan kramas?
jaja, men jag ska inte använda dem orden, har några andra reserverade.... =)
------------------
Newbie BoY
jaja, men jag ska inte använda dem orden, har några andra reserverade.... =)
------------------
Newbie BoY