Just nu använder jag Access 2000 databaser. Dessa klarar ju bara 10 användare samtidigt. Vad är det bästa att lära sig för att kunna få kraftfullare databaser?
Kraftfullare
12 svar · 201 visningar · startad av Rinaldo
Beror på hur mycker pengar du har :), mysql har en gratisvariant och den är rätt kraftfull, vet att frågan varit uppe förut så sök lite på den eminenta söksidan i asp forumet. Access är väl endast begränsat på server nivå, alltså att om du har en enkel licens av win2k så får du bara ha 10 användare medans om du slänger upp den på en win2k server så får du ha oändligt antalanvändare, det ligger inte access tror jag utan på os:et
------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !
10 användare?
Vem har sagt det?
Du beskriver dock lite dåligt vad du gör med access..
Är det bara tabeller, eller utnyttjar du formulär/frågor/macron/kod osv?
------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=20" TARGET=_blank>Har du husdjur hemma?
</A>Varför får man inte dricka saltvatten?
hmm, har hört att det finns en annan variant av SQL. kanske är helt ute och cyklar... men allt som ändras där är typ db kopplingen och sqlfrågorna.
det är mest tabeller jag använder
menar du sqlserver från microsoft, den är snordyr
------------------
nä dår är det nog inte den jag syftar på. hur kan man få mer användera när man använder access. ja har ett gratis webbhottel men det kanske är tid att investera då?
Om du har 3000-4000 besökare per dag, och inga andra anrop förutom hemsidans sker, så kan du "utan problem" använda dig av JET.
Om du vill ha lite snabbare och mer stabil, skall du givetvis byta :)
------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=20" TARGET=_blank>Har du husdjur hemma?
</A>Varför får man inte dricka saltvatten?
ok tack för hjälpen. får nog kolla lite mer...
Vill du slänga ut 50 000 så visst. Jag tror access är på server nivå, tex win2k kan bara ha 10 kopplingar samtidigt mot db:n, kanske är en licens grej. Sen finns det ju webhotell som tillhanda håller mssqlservrar för typ 50:- mer i månaden så får man en databasdär.
------------------
Om man har en dator som står på dygnet runt. kan man då köra nån server som klara mycket?
visst kan du det, kolla upp tex gratis versionen av MySql, jag vet inte riktigt hur det fungerar, men den är snabb, annars är snabba och etablerade db servrar som mssql och oracle väldigt väldigt dyra. Det finns massor av andra också men det är lite av en djungel.
------------------
gratis versionen av mySQL skulle nog funka dåra... aja tack för hjälpen
Läs igenom mySQL Licens avtal ordentligt och kolla om den kommer att vara "gratis" i just ditt fall.
Deras licensavtal e en jungel och kan bli rätt dyr
cya,
PatrikB
------------------
*ordning och reda!, pengar på fredag.*