Jag har ett fält, text fält, som heter Kundnr, jag vill ha en kod som letar upp värdet som har ett "W" i sig som första tal och en siffror efter, tex. w98, och sedan ta detta tal och addera till ett, så det blir w99.
Och sedan en kod som gör denna lika med kun.
Alltså "Kod" = kun
------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created, short and to the point.
Hmm. funkade inte riktigt här är koden som används nu, den funkar inte riktigt....
Den börjar klaga på att det skulle skapa en likadan post och det så går inte då inga dubletter är tillåtna
SQL="SELECT Kundnr FROM Kund Where Kundnr LIKE 'W%'"
set rs = Conn.Execute(sql)
Tal=0
While Not RS.EOF
Tal=Cint(Mid(RS("kundnr"),2,10))
RS.MoveNext
If Not RS.EOF Then
If Tal < Cint(Trim(Mid(RS("Kundnr"),2,10))) Then
Tal=RS("Kundnr")
kun="W" & Mid(tal,2,len(tal)-1)+1
End If
End if
Wend
End If
------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created, short and to the point.
If IsEmpty(Session("user")) then
If kundnr <= w10 then
SQL="SELECT MAX(Kundnr) FROM Kund Where Kundnr LIKE 'W%'"
If RS.EOF OR IsNull(RS(0)) Then
kun="W1"
Else
kun=CStr(rs(0))
kun="W" & Mid(kun,2,len(kun)-1)+1
End if
Jag tror att det generar fel nummer här, senaste W** nummret är W126 så det borde ju generera w127 men det gör visst inte det :l
EDIT: Genom lite testning fick jag reda på att scriptet genererar W100, det ska det inte.
Fattar fortfarande inte helt hur scriptet funkar för att jag ska kunna fixa det.
anybody plz help?
------------------
SQL="SELECT MAX(cint(mid(Kundnr,2))) FROM Kund Where Kundnr LIKE 'W%'"
If RS.EOF OR IsNull(RS(0)) Then
kun="W1"
Else
kun=Cint(rs(0)) + 1
kun="W" & kun
End if
Om man jämför strängar så är W99 > W126
------------------ essentitia preter non sans multiplicandum
LarsG, ditt script genererar strängen "W1100" inte "W127".
Problemet kan ju vara att vänster ordningen, "W99" är ju högre än "W127" eller "W200"...
Kan man göra så att man tar alla "W" nummer och sedan tar bort W'et när scriptet letar efter den högsta siffran?
Eller finns det nån lösning alls på detta?
------------------