Nu har jag kört fast igen och behöver lite hjälp.
Jag håller på med ett bildarkiv och behöver lite hjälp med att strukturera upp databasen på smidigast vis. Min egna idéer är tyvärr slut och koffein biter inte på min redan trötta skalle :P
En kort berskrivning på mina planer:
Jag har en sida där man kan ladda upp filer till servern. 10 filer är möjligt att ladda upp samt sätta en kategori på dom uppladdade filerna. Allt funkar så här långt. Filerna laddas upp och Kategori och filnamn/url sparas i en databas med 3 fält. fälten är som lyder: ID (primärnyckel, autonumber), Kategori (text) och fil (text).
Uploadscriptet loopar ut värdena på varsin rad i databasen. (10 uppladdade filer ger m.a.o. 10 rader i databasen med samma kategori men med olika filnamn).
Nu kommer delen där jag kört fast och antar att jag bör omstrukturera i min databas:
När jag ska presentera kategorier och bilder på sidan vill jag först ha en sida där alla kategorier loopas ut med länkar till en sida där bilderna loopas ut ur den valda kategorin.
Nu när jag försöker loopa ut kategorierna så loopas alla rader med samma kategori ut. Om jag t.ex. har 20 bilder i samma kategori med namnet "Fest på wirströms" och 10 bilder i samma kategori med namnet "Samling i humlan" så får jag upp 20 länkar med namnet "Fest på wirströms" och 10 länkar med namnet "Samling i humlan". Och så vill jag inte ha det. Istället ska det enbart finnas en länk ur samma kategori.
Nån som har ett vettigt och smidigt förslag på hur jag kan lösa detta och strukturera upp databasen på bästa sätt?
Tacksam för snabbt svar! :)