Med modulo. Exempel:
sPersId = "xxxxxx-xx8x"
If (Mid(sPersId, 10, 1) Mod 2) = 0 Then
Response.Write "tjej"
Else
Response.Write "kille"
End If
redigerat bort personnummer. /Lars
11 svar · 984 visningar · startad av calson
Om jag har personnumret xxxxxx-xx8x (påhittat personnummer) så är det en tjej eftersom den tredje siffran bland de fyra sissta siffrorna är ett jämt nummer.
Hur kollar man om ett tal är jämt/ojämt?
Med modulo. Exempel:
sPersId = "xxxxxx-xx8x"
If (Mid(sPersId, 10, 1) Mod 2) = 0 Then
Response.Write "tjej"
Else
Response.Write "kille"
End If
tackar :)
Om personen är invadrad oh fått ett personnummer så har den en 9:a som näst sista siffra. Därför kan man inte fullständigt lita på personnummer.
Addeladde: Jag är osäker på om det där är sant. De har tagit bort regionaliseringen i de två första av de fyra sista siffrorna just för att man annars kunde skilja ut invandrare bara efter personnummer. Om den tredje siffran varit involverad i det också vet jag inte, men den borde inte vara det idag i vilket fall..
Någon annan som vet?
Om jag har personnumret xxxxxx-xx8x (påhittat personnummer)
Bra påhittat eftersom det är ett riktigt personnummer! :)
Axel har helt rätt. Tredje siffran är endast ett löpnummer som avslöjar kön och inget annat!
Helt säker?
Rimligtvis så borde det vara de två första siffrorna (i de fyra sista) som talar om varifrån personen kommer även då personen är invandrad.
Allt annat vore dumt.
Dock så är det väl så att personer som inte är medborgare i Sverige, men ändå finns med i register, har ett personnummer med en dag som är 60+personens födelsedag.
Så en person som är född 1980-03-28 skulle då ha 800388-XXXX som personnummer.
Japp, men då kallas det samordningsnummer.
Intresserad över hur ett personnummer fungerar så kan ni läsa skatteverkets broschyr
http://skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyrerforsattssidor/704.4.39f16f103821c58f680007993.html