Tjena!
Jag har en fråga om det är någon som skulle kunna hjälpa mig...
Det är så att jag skulle vilja ha hjälp med en inloggning att när man loggar in så ska tabellen inloggad uppdateras med online men när man trycker på logga ut ska den uppdateras med Offline...
...Och att sedan om kontot varit inaktivt i 30minuter så ska den tabellen uppdateras med Offline...
Det är väll bara att ha en bolean som antingen är true eller false om han är inloggad eller ej i db:n. Sen sätter du den false om man trycker på logga ut och true när man loggar in.
Det enda jag kan tänka mig är att köra något scheulde på servern som kollar om inloggningsessionen är igång eller inte för varje användare och sätter loginstatus på false om den inte är aktiv. Varför inte anväda global.asa ?
------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !
Borde dom (Ricki.nu) inte kunna köra session.abandon själva om de vet att någon lämnat sajten utan att logga ut? Jag har precis börjat lära mig lite om sessions och är därför nyfiken.
Den enda lösning jag kan se är att blanda in javascript i det hela. När besökaren lämnar sidan så kanske ett litet popupfönster öppnas som snabbt matar ut besökaren ur databasen (eller nått annat) och sedan stänger sig själv.
Du kan ju även använda samma fönster men det kan lätt göra besökaren irriterad. :)
sådana javascript går alltid att gå runt på visa sätt. eller, dom är inte 100% om man säger så.
det är inte, säger vissa, global.asa iheller, men den har alltid fungerat för mig.
Funderat på att göra så du får ha global.asa, den är nyttig till väldigt mycket. Annars är väl lösningen att göra som dom säger, men skulle exempelvis en användare bara stänga av datorn (eller den skulle hänga sig) så blir användaren inte utloggad.
Annars går det ju också att göra så som nån sa, låt en procedur/schemalagd händelse ligga på databasen. Men har du inte tillgång du global.asa så har du väl knappast tillgång till det.
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.