webForumDet fria alternativet

ASP.NET VS ASP

ASP

2 svar · 215 visningar · startad av cyeclone

Medlem sedan dec. 2004143 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Har tidigare beställt några böcker på bokus.com där beställde jag "Lär dig APS.NET på 3 veckor", Men egentligen så skulle jag viljat ha "Lär dig Active Server Pages 3.0 på 3 veckor"
(Beställde fel :))
Boken är ju trotsallt inte gratis.

Jag har precis börjat lära mig asp ganska bra, och om jag nu ska gå över till asp.net, kommer det att vara mycket skillnad på språken?

Vad tycker ni som är "erfarna" ska jag börja med asp.net eller hålla mig kvar i asp ?

Medlem sedan jan. 20011 154 inlägg

Kika runt lite bland inläggen i asp.net forumet så kommer du nog ganska snart att kunna bilda dig en egen uppfattning. Asp och ASP.net är i grunden inte ett dugg lika. Net är en hel plattform, ett "riktigt" programeringsspråk.

Om du har hållt på med riktig programmering innan så ta en kik på .net. Du kommer säkert att känna igen dig. Har du bara hållt på med klassisk asp innan så läs på ordentligt innan du ger dig i kast med asp.net. Hela tankesättet skiljer sig åt så det är inte bara att köra sina gamla asp sidor genom en konverterare och lägga ut dem :)

Som svar på din fråga: Testa, läs, ställ frågor. Det är aldrig fel att täcka in alla områden. Sen märker du ganska snabbt vad du tycker om uplägget och arbetssättet.

Tillägg:

Läs detta av pdahlen. Bra överblick av vad det handlar om.

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Har själv tidigare jobbat med ASP innan jag började med ASP.NET. Att jobba vidare med ASP vore otänkbart för mig då .NET plattformen och ASP.NET ger många fördelar framför klassika ASP. Men som jonne säger är det ett annat tankesätt, låt dig dock inte skrämmas utav det då man relativt snabbt kommer in i det. Utan i stället se det som en möjlighet att lära sig något nytt med en mängd inbyggda funktioner och fördelar.

543 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
407 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
407 ms — ändringar (db)