G8Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg Hej
Jag sitter och pillar pa ett formular med tre dropdown-menyer dar man kan valja:
1. Land
2. Stad
3. Butiker
Den oversta (1) hamtar data fran tabellen "Land".
Den andra (2) hamtar data fran tabellen "stad".
Den tredje (3) hamtar data fran tabellen "butiker".
Nu ar det sa klrurigt att jag vill att om man valjer t.ex. Sverige i den oversta (1) dropdown-en sa ska bara stader som finns i det landet visas i den andra (2) dropdown-en. Valjer man da Stockholm i "stad" sa ska den tredje (3) dropdown-en lista olika butiker i den valda staden.
Hur gor jag detta smidigt?
I tillagg kan namnas att det finns ett antal textrutor langre ner i samma formular som jag inte vill att de ska tappa den data som ar inskriven dar bara for att sidan maste laddas om...
Har kollat pa lite javascripts men inte fatt till det sa det gav jag upp...
Nan som har nan hjalp att erbjuda..
Oklart? Sag till i sa fall sa ska jag forsoka forklara narmare...
Tacksam for svar...
/G8
BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg Om du inte vill behöva ladda om sidan, vilket kan vara smidigt, med en actionform på varje dropdown meny, så kan du använda remote scripting, men det fungerar inte i alla webbläsare.
------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=19" TARGET=_blank>Skulle du äta på restaurang, om det var rökförbud?
</A>Varför blir mina isbitar inte lika klara som i reklamen?
McDMedlem sedan mars 20002 520 inlägg Jäkligt jobbigt men en ifsats / el selectcase fixar det där... men då blir det ju inte så dynamiskt :(
------------------
McD- Burgers for the people!
www.McDz.net www.SweQuake.com
G8Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg Hmm...tror jag har hittat natt som kan funka... ar inte sa javla bra pa javascripts dock (kan typ cut & paste)...
Nan som har nagra forslag pa hur jag ska ga till vaga for att editera detta scriptet?
http://www.wsabstract.com/script/script2/triplecombo.shtml
btw: vet inte om ordet dynamiskt var ratt, men om poster laggs till i databasen sa blir det ju fler alternativ sa jag antar att det var ratt ord trots allt...
[Redigerat av G8 den 02 okt 2001]