Jag har inte riktigt förstått mig på det där med dolda IP-nummer. Kan man förhindra att sådana används på siten?
------------------
Alltid lär man sig något nytt varje dag...
11 svar · 265 visningar · startad av Lukaspojken
Jag har inte riktigt förstått mig på det där med dolda IP-nummer. Kan man förhindra att sådana används på siten?
------------------
Jag har fått höra att man kan kan in på vissa siter och fixa nån form av anonymitet. Nån form av dolt IP-nummer tror jag det är. Ingen som hört talas om det?
------------------
Om du vet vilka dessa 'anonyma' ip-nummer är så är det ju bara att filtrera bort besök därifrån.
Det är enda sättet jag kan se, eftersom ett hemligt ip ser precis likadant ut som den ip-adress jag använder just nu.
Mvh,
------------------
All your base are belong to me.
Hmmm...men jag har hört att man kan spärra på något sätt alla dolda IP-nummer från siten.
------------------
Det enda som jag vet om är att man kan köra genom en proxy, som döljer ens riktiga IP. Det som folk ser är bara proxyns IP istället. Finns program man tar ner o kör, och så ställer man in i sin webbläsaren att köra genom proxy.
Man får ta hem en lista över proxys man kan köra o lägga in i programmet.
Funkar lite segt ibland, men man blir anonym iaf. :)
Går att lägga in så att man spärra alla dessa proxys IP-nummer, men du kommer aldrig kunna spärra alla som finns. Då det kommer nya hela tiden.
Maister
[Redigerat av Maister den 01 okt 2001]
jag har hört att man kan spärra på något sätt alla dolda IP-nummer från siten.
Varför ska du göra det? :q
------------------
"Tål det inte att skämtas om, är det inte värt att ta på allvar."
Genom att inte tillåta det så underlättar det spärrning av personer som missköter sig på siten. Om jag inte har fel så har webforum själv en sådan funktion.
------------------
Och hur skulle ett ip-nummer kunna vara dolt? Även om det går till en anonymizer är det ju känt vilket ip-nummer anonymizern har.
------------------
Kolja heter haddock på engelska.
[Redigerat av kristoffer den 01 okt 2001]
Genom att inte tillåta det så underlättar det spärrning av personer som missköter sig på siten. Om jag inte har fel så har webforum själv en sådan funktion.
I så fall är det bättre att du anmäler dem!
------------------
"Tål det inte att skämtas om, är det inte värt att ta på allvar."
En proxy döljer ju bara de ip-adresser du har bakom proxyn i ditt nätverk, men du använder ju ändå en riktig ip-adress ut (alla datorerna bakom proxyn använder ju den) så hur detta skulle göra dig anonym förstår jag inte?
Enda sättet att dölja sin ipadress är att använda någon annans ip-adress. Det finns inget magiskt sätt att spärra dessa ip-adresser eftersom dessa är helt vanliga ip-adresser. Däremot finns det ju mer eller mindre kända ip-adresser som används av exempelvis anonymizer och liknande tjänster.
------------------
Jag vill inte ha någon signatur.
NETwork, jag syftar inte på en proxy i ens eget nätverk, utan en på internet. Det finns proxyservrar på nätet som garanterar anonymitet. De har inga loggar vem som connectar genom dem, altså går det inte spåra tillbaka genom dem.
Maister