webForumDet fria alternativet

Request.Form och Request.QueryString

13 svar · 364 visningar · startad av Fraggel

FraggelMedlem sedan sep. 2003301 inlägg

Finns det något smifigt sätt att kolla vilket det är som gäller INNAN man börjar testa ???

SharkieMedlem sedan okt. 20031 001 inlägg

Hur menar du nu?

Request.form är ju det som kommer från ett formulär när du använder "post" på det.
Request.Querystring är ju det du själv kan ange i en länk/adress eller när ett formulär skickas med "get".
Kanske detta du menar förresten? =)
Men då vet du väl själv innan vilket sändesätt du använder... eller?

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Du borde kunna använda Request.Servervariables("REQUEST_METHOD") för att kolla om det är GET eller POST

Sharkie:
Saken är den att jag vet inte vilken typ det blir. Om det är uppg från ett formulär eller om det är direkt länk med ett värde i.

Men Request.ServerVariables("REQUEST_METHOD") skulle jag gissa löser mitt problem... Har dock inte testat ännu :D

Jag löste isf det hela genom att testa i en If satas, det funkade men var inte snyggt...

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Man behöver ju egentligen inte ange .Form eller .Querystring, utan det fungerar att skriva:

sFoo = Request("foo")

Det är inte snyggt, men det fungerar.

Har sett att det inte alltid slår igenom Request.QueryString kan man ta emot som Request("") men inte alltid Request.Form.

Okej, jag tror att du har fel. :)

Kan vara kan vara, jag har dock inte alltid fått det jag önskat när jag tagit "genvägen"...

Men bara för din skull så skall jag testa enbart i syfte för att bevisa för mig själv att även jag kan ha fel ibland.

Fraggel skrev:

Kan vara kan vara, jag har dock inte alltid fått det jag önskat när jag tagit "genvägen"...

Det kan helt klart bli knas om det man frågar efter finns i mer än en collection.

Jag brukar dock försöka bestämma varifrån jag vill ta värdena. Måste jag kunna göra det från både länk och formulär kanske det går att använda metoden GET i formuläret, till exempel.

Problemet är att det inte går att sicka med allt då, Get klara bara max 255 tkn i en variabel svårt om man kör med Stora textblock etc... Som i det hr fallet :) Notes i ett medlemsregister...

Vad är det exakt du vill skicka som du inte vet vart det kommer? Ett medlemsid? I så fall hade jag lagt det som en querystring i action i formuläret, så vet man att det alltid är querystring man ska använda för det.

jag använder mig av samma dokument till en massa saker!!!

ALLT som har med medlemshantering att göra. skapa ny, uppdatera, radera etc etc och en del uppg kommer in via

form.asp?action=new&user_ID=1111

och en del via formulär som skickar på method="post" och en del på method="get". Så det är ett samelsurium av data som kommer in och allt styrs av action variabeln, och när jag väl bestämt om den kommer i get eller post mode så är det löst. Vilket jag nu gjort...

If Len(Request.QueryString("action"))>0 Then
    action = Request.QueryString("action")
  End If
  If Len(Request.Form("action"))> 0 Then
    action = Request.Form("action")
  End If

Inte ens i närheten av snyggt men det funkar...

Kan du inte bara se till att lägga just action i querystring direkt i form-taggen när du använder formulär?

<form action="form.asp?action=new" method="post">

Om du lägger det där vet du ju att det alltid är querystring som gäller?

Det var ju en lösning i sig :)

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)