webForumDet fria alternativet

Delita dubbleter

ASP

3 svar · 205 visningar · startad av saw

Medlem sedan mars 20011 880 inlägg
Frågan#1

Med denna SQL, så får jag reda på ett antall dubblet som är inskrivna i databasen (det är för kompliserat för att beskriva varvör dom kommer dit):

SELECT First(t_FranVaro_Period.Efternamn) AS EfternamnFält, First(t_FranVaro_Period.Förnamn) AS FörnamnFält, First(t_FranVaro_Period.Team) AS TeamFält, First(t_FranVaro_Period.PersonNr) AS PersonNrFält, First(t_FranVaro_Period.Uppgiftsp) AS UppgiftspFält, Count(t_FranVaro_Period.Efternamn) AS Dubblettantal
FROM t_FranVaro_Period
GROUP BY t_FranVaro_Period.Efternamn, t_FranVaro_Period.Förnamn, t_FranVaro_Period.Team, t_FranVaro_Period.PersonNr, t_FranVaro_Period.Uppgiftsp, t_FranVaro_Period.[11], t_FranVaro_Period.[12], t_FranVaro_Period.[13], t_FranVaro_Period.[14]
HAVING (((First(t_FranVaro_Period.Efternamn))>"1") AND ((First(t_FranVaro_Period.Förnamn))>"1") AND ((First(t_FranVaro_Period.Uppgiftsp))>1));

Nu undrar jag, hur göör jag enklast för att ta bort ENBART DUBBLETERNA, alltså att en orginalpost blir kvar?
Går det??

------------------
saw
__
saw@songer.com
www.saw.songer.com
_
_

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Jo, det går väl. Har du någon primärnyckel i tabellen?

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

Medlem sedan mars 20011 880 inlägg

Nej, men du snubblar på någonting.
Om jag lägger primärnyckel på flera fält, som skapar dubleter, dvs
Förnamn, Efternamn, personnumer, uppgiftsperiod, så kanske jag slipper dubbleter, vad tror du?

------------------
saw
__
saw@songer.com
www.saw.songer.com
_
_

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg

varför kör du inte ett test innan typ
SELECT EfterNamn FROM db WHERE EfterNamn = '"& request.Form("EfterNamn") &"' " ...

If rs.EOF Then
lägg till infon
Else
Det fanns redan i databsen försök igen typ!

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)