Jo, det går väl. Har du någon primärnyckel i tabellen?
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
3 svar · 205 visningar · startad av saw
Med denna SQL, så får jag reda på ett antall dubblet som är inskrivna i databasen (det är för kompliserat för att beskriva varvör dom kommer dit):
SELECT First(t_FranVaro_Period.Efternamn) AS EfternamnFält, First(t_FranVaro_Period.Förnamn) AS FörnamnFält, First(t_FranVaro_Period.Team) AS TeamFält, First(t_FranVaro_Period.PersonNr) AS PersonNrFält, First(t_FranVaro_Period.Uppgiftsp) AS UppgiftspFält, Count(t_FranVaro_Period.Efternamn) AS Dubblettantal
FROM t_FranVaro_Period
GROUP BY t_FranVaro_Period.Efternamn, t_FranVaro_Period.Förnamn, t_FranVaro_Period.Team, t_FranVaro_Period.PersonNr, t_FranVaro_Period.Uppgiftsp, t_FranVaro_Period.[11], t_FranVaro_Period.[12], t_FranVaro_Period.[13], t_FranVaro_Period.[14]
HAVING (((First(t_FranVaro_Period.Efternamn))>"1") AND ((First(t_FranVaro_Period.Förnamn))>"1") AND ((First(t_FranVaro_Period.Uppgiftsp))>1));
Nu undrar jag, hur göör jag enklast för att ta bort ENBART DUBBLETERNA, alltså att en orginalpost blir kvar?
Går det??
------------------
saw
__
saw@songer.com
www.saw.songer.com
__
Jo, det går väl. Har du någon primärnyckel i tabellen?
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
Nej, men du snubblar på någonting.
Om jag lägger primärnyckel på flera fält, som skapar dubleter, dvs
Förnamn, Efternamn, personnumer, uppgiftsperiod, så kanske jag slipper dubbleter, vad tror du?
------------------
saw
__
saw@songer.com
www.saw.songer.com
__
varför kör du inte ett test innan typ
SELECT EfterNamn FROM db WHERE EfterNamn = '"& request.Form("EfterNamn") &"' " ...
If rs.EOF Then
lägg till infon
Else
Det fanns redan i databsen försök igen typ!