Försöker bestämma mig om jag ska använda cookies, sessions eller en databas till min kundvagn... Av vad jag har läst av tidigare inlägg verkar det vara lite delade meningar om detta.
Om jag nu bestämmer mig för att använda en databas, hur identifierar jag då användaren? alla kan ju inte ha samma kundvagn... :l
Cookies är förmodligen den smidigaste, och mest pålitliga metoden. Varje användare är ju unik så det är väl bara att läsa av cookien så får man fram vad denne har lagt i kundvagnen.
------------------ "Tål det inte att skämtas om, är det inte värt att ta på allvar."
Jo, men jag undrar hur man identfierar användaren om jag skulle använda en databas. Om jag nu måste göra det genom att använda cookies... vad är det då för mening att använda en databas, när man lika gärna kan ha hela kundvagnen i en cookie?
Det enda jag kan tänka mig är att man måste göra en användare innan man börjar handla, men det skulle vara ganska irriterande för många... eller vad säger ni?
Du kan ha hela kundvagnen sparad i cookies.
Med andra ord så kan du använda javascript på klientsidan för att hantera kundvagnen.
När användaren sedan så att säga gör köpet lägger man in allt i database, skickar ett påminnelse mail om att nu har det kommit en ny order eller vad man nu vill göra när en orderläggs.
cya,
PatrikB
------------------
*ordning och reda!, pengar på fredag.*
[Redigerat av PatrikB den 28 sep 2001]
274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.868a69e5