logicMedlem sedan maj 200481 inlägg Hej! Jag har nyligen börjat med asp och tänkte lära mig genom att knåpa ihop ett eget community :P
Har än så länge skapat en registrering till databas och enkelt adminsystem, men jag har lite problem med querystrings! Jag skulle vilja ändra registreringssidan så om man glömmer ett fäl blir man förflyttad tillbaka men att de uppgifter man skrivit in stannar kvar!
Min kunskap om querystrings är just nu ungefär såhär hög:
Om det finns fel, skickar jag tillbaka med querystring response.redirect("index.asp?fråga=1")
Finns det fler sätt så det blir smidigare när det börjar växa? Får felmeddelanden om jag försöker sätta fråga=2, fråga=3 etc.
----------------------
En annan sak jag tänkte på, finns det något sätt att skapa funktioner i asp som sen kan startas med en sträng på sidan? Det börjar bli jobbigt att hålla reda på både html och aspkod och väldigt jobbigt att felsöka när det är en enda gröt :S
fråga 1
du kan ju alltid använda server.transfer istället för response.redirect, då stannar värdena kvar.
eller använda sessions!
fråga 2
visst kan man och man även "ska" skapa funktioner, och även subrutiner. :)
logicMedlem sedan maj 200481 inlägg Ok, när jag försöker byta ut response.redirect till server.transfer får jag följande meddelande:
Server object error 'ASP 0235 : 80004005'
Server.Transfer Error
/kagg/projekt/ms079/aspsidan/skapa.asp, line 13
Invalid URL form or fully-qualified absolute URL was used. Use relative URLs.
Koden jag använder är:
if fnamn = "" then
server.transfer("registrera.asp?fel=1")
Elseif enamn = "" then
Elseif user = "" then
Elseif pass = "" then
Elseif mail = "" then
Else
Kan nån hitta felet?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du kan inte ange querystrings i URL:en du anger i Server.transfer. Sidan du kör ärver querystrings från sidan som exekverar transfern.
logicMedlem sedan maj 200481 inlägg Jag får det ändå inte att fungera, antar att det är bättre att använda sig av querystrings. Hur skulle en querystring se ut som skickar tillbaka strängarna fnamn, enamn, user, pass, email?
Hur skulle det fungera om en av strängarna var tom? Skulle den skicka tillbaka en tom sträng eller generera ett felmeddelande?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Response.redirect "sida.asp?fnamn=" & request.querystring("fnamn") & "&enamn=" & request.querystring("enamn") & "&user=" & request.querystring("user") & "&pass=" & request.querystring("pass") & "&email=" & request.querystring("email")
Hur skulle det fungera om en av strängarna var tom? Skulle den skicka tillbaka en tom sträng eller generera ett felmeddelande?
Den skickar bara en tom sträng.