oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg Jag har ganska nyligen skaffat mig ett konto på surftown för 12:- i mäånaden. Allt har funkat finemang tills nu. Jag får inte använda mina vanliga databaskopplingar... Enligt surftown ska jag använda denna
strConnection = "DRIVER={MySql}; SERVER=mydb1.surftown.dk; DATABASE=dindatabase; UID=dindatabasebruger; PWD=ditdatabasepassword"
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open strConnection
Något mer står inte. Hur använder man sånt?
Jag har lite för brottom för att bråka med någoon seg support just nu :(
Tack på förhand!
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg strConnection = "DRIVER={MySql}; SERVER=mydb1.surftown.dk; DATABASE=[b]<namnet på din databas>[/b]; UID=[b]<användarnamn>[/b]; PWD=[b]<lösenord till databasen>[/b]"
oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg Hur får jag min databas till mydb1.surftown.se ? När jag fått detta att funka är det bara att använda Recset som vanligt eller?
oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg Fasen jag kan inte klura ut hur jag får in mina databaser! Ska de ligga som en fil eller hur vill de ha det? Supporten ger mig inga bra svar (otroligt va?)
oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg Föresten. Vad är SQL lite kortfattat. Jag har bara använt access-databaser tidigare. Ärdet krongligt att lära sig? Vad har det för för/nack -delar?
nakozMedlem sedan dec. 1999653 inlägg nu är jag ganska rostig, men jag kan göra ett försök på att förklara...
access är ett program med enkelt windowsbaserat gränssnitt för att lägga till, redigera och radera databaser, tabeller och kolumner..
SQL står för Structured Query Language och det är språket som du använder för att anropa databasen på din asp-sida.
men sql kan så mycket mer än att bara hämta och lagra data.
LarsG här på forumet är en hejare på det. :)
mySql är väl nästa steg efter access (eller var åtminstonde de för 2-3 år sen?) som klarar fler samtidiga anrop till databasen, dvs, har du en stor site där många användare efterfrågar information från databasen så säger access ganska fort nej då trycket blir för stort. mySql klarar mer och är bättre.
jag kan tyvärr inte vägleda med något access-liknande program för mySql, utan där skriver jag allting i en prompt när jag skapar databaser, eller använder mig av någon form av webgränssnitt för att skapa och redigera databaser och tabeller. phpmysqladmin eller vad det heter är ett rätt bra system som finns, men för att använda det så krävs det att du har installerat php på din dator också.
det finns säkert någon webliknande motsvarighet i asp i dagsläget, det kanske någon annan kan tipsa om? =)
hoppas jag rett ut någonting för dig nu ;)
oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg Ja det ska redigeras vida webläsare (tillhemsidan). Blir allt en fil och anropas som en access-databas (typ) eller?
nakozMedlem sedan dec. 1999653 inlägg nej du missuppfattar mig nog...
ska du skapa olika tabeller och kolumner från en websida, eller ska du lägga till data?
för jag tror det finns nåt webbaserat gränssnitt i asp som du kan använda just vid skapandet av databasen och strukturen.
oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg Jag ska bara lägga till/tabort/editera data i existerande tabell. Blir databasen en fil som i access eller är det något annat? Jag är int alls insatt i det. Finns det någon sida där man kan lära sig lite grunder och så?
oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg Okej nu har jag lyckats skapa en databas... Men jag fattar inte hur jag ska lägga till tabeller och sånt i den. Finns ingen knapp för det. Är det enklare med mySQL?