BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg Kan någon ange alla kriterier för att bli ett objektorienterat programmeringsspråk.
Det skall ju bland annat vara "arv", "klasser", "hierarktiskt" m.fl vad jag förstår.. Någon som kan nämna allt?
------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=19" TARGET=_blank>Skulle du äta på restaurang, om det var rökförbud?
</A>Varför blir mina isbitar inte lika klara som i reklamen?
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Tja, arv och klasser är ett minimum. Något exakt kriterium är svårt (omöjligt?) att ge, men de två sakerna är kärnan i oo-programmering. Sen kan saker som multipelt arv, åtkomstklasser av medlemsvariabler, namnutrymmen et.c. vara användbart, men det finns en del oo-språk som inte stöder det ena eller det andra. Java har till exempel inget direkt stöd för multipelt arv (men det finns lite saker som gör att man kan få det att verka som om det finns ändå), och t.ex. Python har inte stöd för olika åtkomstgrader.
Det språk som har minst oo-stöd som fortfarande kan kallas oo är i min mening php, som har stöd för klasser och enkelt arv, men inget mer.
Det enda språket som stöder i princip alla påfund inom oo fullt ut (så vitt jag vet, iaf) är C++, och det är inte direkt världens vackrast utformade språk.
------------------
And remember, when you look into the pit, the pit looks back into you. /Anonymous INTERCAL hacker
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg min javabok skriver att c++ inte är renodlat oo, medands java är det. Varför skriver de så?
------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Objektorienterad programmering är mycket mer än bara ett sätt att skriva kod på. Det är en grundläggande princip att arbeta efter redan på designstadiet. Objektorientering i sig är egentligen helt oberoende av ett visst programmeringsspråk, utan är mer ett sysätt på att modulera en omvärld till ett fungerande system. Sedan stödjer olika programmeringsspråk objektorientering på lite olika sätt, både rent strukturmässigt och funktionsmässigt.
Eiffel är nog det språk som lyckats bäst med total implementation. C++ är "nästan" helt framme.
Sen måste jag "tyvärr" säga emot spango, C++ är "vackert", i det närmaste en perfekt syntax.
Ska man lära sig objektorienterad programmering så är det inte bara att knacka kod, utan man får lägga en hel del tid på teori, för att förstå klasser och dess hantering.
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
jorgenMedlem sedan feb. 20012 412 inlägg Hej!
Vill bara upplysa herrskapet om att denna tråden hör hemma i:
OS & Program --> Programmering --> Andra programmeringsfrågor
Var vänliga att försöka posta i rätt forum. För då underlättas sökarbetet om någon annan önskar svar på samma fråga.
Vänligen Jörgen
Moderator ASP/VB
------------------
MVH Jörgen :)
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg jorgen, har inte du behörighet att flytta tråden då? :q
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- Den som går i andras fotspår kommer aldrig först --
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg erka
min javabok skriver att c++ inte är renodlat oo, medands java är det. Varför skriver de så?
Det stämmer egentligen inte, men jag skulle gissa att det beror på att det är (så gott som) helt bakåtkompatibelt med C, som är procedurellt. Dessutom kan man skriva C++ utan att skapa egna klasser, medan man inte kan det i Java, men bara för att man skapar klasser behöver det inte vara objektorienterat (vilka mina tidigaste javaapplikationer vittnar om ;) ).
SPiN Det går inte att flytta över forumgränserna (från webbrelaterat till programrelaterat)
Toonster, du som borde ha koll, används de mer obskyra språken som Smalltalk och Eiffel någonting nu för tiden? Har hört en hel del positivt om båda två.
------------------
And remember, when you look into the pit, the pit looks back into you. /Anonymous INTERCAL hacker
[Redigerat av spango den 26 sep 2001]
BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg Sorry, missbedömde lite... :(