och och nu en liten uppdaterings fråga..
hur uppdaterar jag bara några kolumner i en rad i db:en.
är det typ
kod:
set rs=oConn.execute("update tabellen where BetId = "& BetId &" kolumn VALUE "& nyavärdet &"
eller finns det något annat sätt?
36 svar · 399 visningar · startad av gucken · sida 2 av 2
och och nu en liten uppdaterings fråga..
hur uppdaterar jag bara några kolumner i en rad i db:en.
är det typ
kod:
set rs=oConn.execute("update tabellen where BetId = "& BetId &" kolumn VALUE "& nyavärdet &"
eller finns det något annat sätt?
oConn.execute("update tabellen set kolumn1 = "& v1 & ",kolumn2 = " & v2 & " where BetId = "& BetId ,,128
så ser en update av två kolumner ut.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
Update tabellen SET field1 = value1, field2 = value2 WHERE blaha = bluhej
mvh Jörgen :)
------------------
"Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."
jag skrev
<% set oConn.execute("update ResultatTabellen set Match = "&maatch&"' Lirat = "&lirat&" ,Resultat = "&resultat&",Insatts = "&insatts&",Odds = "&odds&" where BetId = "&BetId&"")
på samma rad då, och den säger då
Kompileringsfel i Microsoft VBScript fel '800a03f3'
'=' förväntas
vilket ställer mig lite mot väggen
jag skrev
<% set oConn.execute("update ResultatTabellen set Match = "&maatch&"' Lirat = "&lirat&" ,Resultat = "&resultat&",Insatts = "&insatts&",Odds = "&odds&" where BetId = "&BetId&"")
på samma rad då, och den säger då
Kompileringsfel i Microsoft VBScript fel '800a03f3'
'=' förväntas
vilket ställer mig lite mot väggen
ta bort set
oConn.execute("update ResultatTabellen set Match = "&maatch&" ,Lirat = "&lirat&" ,Resultat = "&resultat&",Insatts = "&insatts&",Odds = "&odds&" where BetId = "&BetId&"")
och sen så bör väl apostrofen före Lirat vara ett komma.
------------------
[Redigerat av LarsG den 25 sep 2001]
Du glömde komma-tecknet mellan Match = "&maatch&" och Lirat = :
Match = "&maatch&", Lirat =
------------------
"Tål det inte att skämtas om, är det inte värt att ta på allvar."
[Redigerat av Pace den 25 sep 2001]
den säger fortfarande att = förväntas på den raden..
Har du tagit bort set ?
Annars får du visa din nuvarande kod + lite omkring.
------------------
här kommer allt utom huvudet och databas kontakt grejjset.
<font size="-1">
kod: <br>
<hr><br>
<%
maatch=request.form("match")
lirat=request.form("lirat")
resultat=request.form("resultat")
insatts=request.form("Insatts")
odds=request.form("Odds")
betid=request.form("BetId")
%>
<%'måste även räkna ut nya saldot och vinst_forlust mm %>
<% set oConn.execute("update ResultatTabellen Match = "&maatch&", Lirat = "&lirat&" ,Resultat = "&resultat&",Insatts = "&insatts&",Odds = "&odds&" where BetId = "&BetId&"")
oConn.Close%>
<%Response.Redirect("bettings.asp")%>
<hr>
</font>
en sak till, hur gör ni det grejjset när ni skriver koden mindre å så?
Du har skrivit
<% [b]set[/b] oConn.execute("update ResultatTabellen Match = "&maatch&", Lirat = "&lirat&" ,Resultat = "&resultat&",Insatts = "&insatts&",Odds = "&odds&" where BetId = "&BetId&"")
om du tar bort ordet set från den raden så.
För att få mindre text och bold och liknande så kan man lägga in taggar i texten. När du skriver ett inlägg så finns det en lönk till vänster (* webForum-kod är tillåten). Om du klickar på den så finns det en beskrivning av de olika taggar som finns.
------------------
nja
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Syntaxfel i UPDATE-uttryck
tror jag ger mig på att radera raden och lägger in en ny ist. tror jag har läst ihjäl mig utan resultat på detta.
finns det något annat sätt att göra det på då. jag har kollat runt lite och hittat ett annat sätt. men jag förstår mig inte på det så mycket..
Ojdå, det var fel set som försvann.
oConn.execute("update ResultatTabellen [b]set[/b] Match = "&maatch&" ,Lirat = "&lirat&" ,Resultat = "&resultat&",Insatts = "&insatts&",Odds = "&odds&" where BetId = "&BetId&"")
set i update-satsen skall vara kvar. Det blev tydligen lite missförstånd där.
------------------
[Redigerat av LarsG den 25 sep 2001]
då kommer istället
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] För få parametrar angavs. 1 förväntades.
upp, vilket förbryllar mig en hel del. jag har lyckats snoka reda på ett gammalt papper med sql kommandon och från vad jag kan se så ska det fungera hur fint som helst nu.
Det felmeddelandet tyder på att det är något kolumnnamn som är felaktigt.
Det kan också vara något problem med typer, dvs att några av din kolumner är av typen text/char, och i så fall skall värdena omges av ' i updatesatsen.
------------------
aah tack åter igen.. jag vet inte vad jag skulle göra utan er. men tack tare detta lilla forum så har jag iaf blivit några kunskaper rikare..