webForumDet fria alternativet

fel i SQL update

2 svar · 259 visningar · startad av dreas

dreasMedlem sedan jan. 2004140 inlägg

Hej!

Har ett problem med en update i SQL. Allting går igenom utan felmeddelanden, men rubriken ändras till siffran 0 (utan att jag själv satt den till detta) oavsett vilket fält jag vill ändra.

Här är koden:

<%
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
	Conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source="& Server.MapPath("../dbq/expandera.mdb")

SQL = "UPDATE jobb SET rubrik = '" & request.form("rubrik") & "' AND text = '" & request.form("text") & "' AND korkort = '" & request.form("korkort") & "' AND arbetstid = '" & request.form("arbetstid") & "' AND lon = '" & request.form("lon") & "' AND namn = '" & request.form("namn") & "' AND mail = '" & request.form("mail") & "' AND arb = '" & request.form("arb") & "' AND mob = '" & request.form("mob") & "' Where ID = " & Request.Querystring("id") & ""
Set rs = Conn.Execute(SQL)

Conn.Close
Set Conn = Nothing %>

Någon som ser vart felet ligger?
Testade att skriva "AND" istället för kommatecken...

/Andreas

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Det där borde inte gå igenom utan felmeddelanden.

1. Det skall vara kommatecken och inte and, mellan fälten.
  2. Text är ett reserverat ord, och eftersom du har ett fält som heter det borde det generera ett felmeddelande.

Edit: Du bör inte skapa ett recordset heller när du kör en UPDATE, INSERT eller DELETE-fråga. Det räcker bra med att låta connectionobjektet exekvera SQL-frågan.

Mvh

dreasMedlem sedan jan. 2004140 inlägg

suck.. var alltså problem med reserverat ord. borde lära mig dem. vet ju read.. text borde man nästan ha förstått var en också.

men ett stort TACK anders... du är verklilgen en klippa på forumet!

tack!

/Andreas

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)