lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg Hej!
Någon som kan se vad det är för fel på det här? Jag får inget felmeddelande men det blir inte heller någon replace.
ort=Replace(ort, "å", "å")
ort=Replace(ort, "Å", "Å")
ort=Replace(ort, "ä", "ä")
ort=Replace(ort, "Ä", "Ä")
ort=Replace(ort, "ö", "ö")
ort=Replace(ort, "ö", "Ö")
Hm... såg nu när jag förhandsgranskade mitt inlägg att specialtecknena blev omgjorda på en gång. Till höger på varje rad har jag alltså skrivit & aring ; o.s.v. fast utan mellanslag.
Mvh Lena
lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg Det jag vill ha är alltså att t.ex. om ort är Sälen så ska ort bli=
S & auml ; len (men utan mellanslag).
Mvh Lena
verkar inte så konstigt om du inte märker att det inte blir någon replace för du har skrivit. replace å till å osv.....
lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg
joel_joel88 skrev:
verkar inte så konstigt om du inte märker att det inte blir någon replace för du har skrivit. replace å till å osv.....
Nu förstår jag inte vad Du menar. Om Du läser mitt andra inlägg kanske Du förstår mitt problem. Jag vill inte att å ska bli å utan & aring ; (fast utan mellanslag).
Mvh Lena
lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg Jag använder nämligen det i en länk till en utlänsk sida som inte kan ta emot våra å, ä och ö men det funkar med specialtecknen.
PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg Räcker det inte med att använda Server.HTMLEncode?
[red]ort = Server.HTMLEncode(ort)[/red]
Palle skrev:
Räcker det inte med att använda Server.HTMLEncode?
[red]ort = Server.HTMLEncode(ort)[/red]
Nej, det fungerar tyvärr inte :(
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Kan du visa lite mer kod? Du kan ha gjort något annat misstag som du inte ser. :)
mvh
@nders skrev:
Kan du visa lite mer kod? Du kan ha gjort något annat misstag som du inte ser. :)
mvh
Jag har testat så många varianter men så här ser den nuvarande ut :)
<%
ort=rs("ortnamn")
%>
<a href="http://www.mapquest.com/maps/map.adp?city=<%=Server.HTMLEncode(ort)%>&country=se&zoom=3" target="_blank">?</a>
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du borde använda Server.URLEncode istället, eftersom du ska skicka som parametrar i en URL. :)
mvh
@nders skrev:
Du borde använda Server.URLEncode istället, eftersom du ska skicka som parametrar i en URL. :)
mvh
Det fungerar inte det heller. När jag håller musen över länken så syns alla å,ä,ö i ortnamnet. Klickar jag så hittas inte orten p.g.a. å,ä,ö.
Det kanske inte går att ändra det där i länken? Om jag skriver in länken direkt i webbläsaren och använder koderna istället så funkar det toppen. Lite synd om det inte skulle gå att använda.
Mvh Lena
PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg Så här kanske: :)
[red]<%
ort = rs("ortnamn")
Set objRegExp = New regexp
objRegExp.Global = true
objRegExp.IgnoreCase = true
objRegExp.Pattern = "(å)" : ort = objRegExp.Replace(ort,"&aring;")
objRegExp.Pattern = "(ä)" : ort = objRegExp.Replace(ort,"&auml;")
objRegExp.Pattern = "(ö)" : ort = objRegExp.Replace(ort,"&ouml;")
Set objRegExp = Nothing
%>
..
<a href="http://www.mapquest.com/maps/map.adp?city=<%= Server.HTMLEncode(ort) %>&country=se&zoom=3" target="_blank">?</a>[/red]
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
Det fungerar inte det heller. När jag håller musen över länken så syns alla å,ä,ö i ortnamnet. Klickar jag så hittas inte orten p.g.a. å,ä,ö.
Ja, koden är ju inte till för att förstöra visningen, utan bara ersätta i url:en. Ligger sidan uppe någonstans så man kan testa?
Palle skrev:
Så här kanske: :)
Det gjorden susen :) Tack!