Jag vill ta bort alla sessioner när en användare går från min sida eller stänger av webbläsaren. Hur gör jag?
Ta bort sessioner?
9 svar · 398 visningar · startad av NEOLiNES
session.abandon
Eller rättare sagt det görs ju automagiskt vid nämda tillfällen.
Servern har dock ingen aning om när klienten drar, så du får lägga något onunload-triggat javascript i som öppnar en sida som utför koden i Jesper Ts inlägg ovan.
@nders skrev:
Servern har dock ingen aning om när klienten drar, så du får lägga något onunload-triggat javascript i som öppnar en sida som utför koden i Jesper Ts inlägg ovan.
Nja, det är väl inte så skoj att bli av med sessionen varje gång man klickar på en länk? OnUnload körs då också.
Vidare, mina tester på OnUnload visar att den inte körs när man stänger webbläsarfönstret..? :q
Okej, så det finns alltså inget bra sätt för att bli av med sessionerna vid ovan nämnda tillfällen?
Vad vill du göra undrar jag?
Sessioner försvinner ju automatiskt när man stänger webbläsaren.
Eller hur tänker du?
Sessioner försvinner ju automatiskt när man stänger webbläsaren.
Så är det inte.
En session avslutas på grund av inaktivitet under en tid som bestäms av värdet på session.timeout eller när man explicit gör session.abandon.
Ett sätt är alltså att minska värdet för timeout.
Ok, det är möjligt att den ligger kvar i minnet men det jag menar är om jag stänger ner webbläsaren, startar om den och återkommer till samma plats så kommer jag ju fått ett nytt sessions-id och en ny session skapas. Och kan därigenom t.ex. inte komma åt pappas bankkonto, skapat sessionen innan mig. ;)
OveRRidE skrev:
@nders skrev:
Nja, det är väl inte så skoj att bli av med sessionen varje gång man klickar på en länk? OnUnload körs då också.
Självklart. Jag tänkte mig i en frameset-fil.
Vidare, mina tester på OnUnload visar att den inte körs när man stänger webbläsarfönstret..?
Jag vet inte alls, jag... Jag har inte testat, men kommer så att göra.
Okej, så det finns alltså inget bra sätt för att bli av med sessionerna vid ovan nämnda tillfällen?
Nej, inga bra sätt känner jag till.