webForumDet fria alternativet

Fjärråtkomst

ASP

9 svar · 332 visningar · startad av clarkbones

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg
Frågan#1

kanske inte en ren asp-fråga, men jag testar ändå.

Jag vill komma åt min dator från varsomhelst. Självklart antar vi att den står på för jämnan och har en fast ipadress.

Jag vill nu komma åt inte bara asp-sidor utan även andra filer. Naturligtvis är det bara jag som skall komma åt mina sidor. Jag vill kunna browsa filer via en mycket förenklad variant av utforskaren. Det tror jag att jag kan skriva på egen hand. Men hur skall jag göra för att bara jag skall kunna komma åt mina filer? Det går ju inte att göra en inloggningsfunktion och kontrollera om man är inloggad (typ session) om jag skall hämta en excelfil t ex. Skall jag sätta rättigheter på mapparna på något sätt? Och vilka filer och mappar kan jag komma åt? Bara de under webbroten?

------------------
Spango om handikappanpassning av site:

Får man den att funka i Lynx betyder det att man inte runkar loss för mycket i grafiska orgier, vilket blinda/gravt synskadade brukar ha svårt att ta till sig.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Du ska webbdela de kataloger du vill att du skall kunna komma åt, sedan är det juh inget problem...

om du har en mapp utanför wwwrooten sedan webdelar du den så kommer du åt det genom, att skriva http://xxx.xxx.xxx.xx/mappnamn

X = IP nummer
sen kör du ASP kod för att lista saker o ting i den mappen om du inte vill tillåta katalogbläddring.

du skapar en mapp som bara du känner till där asp filerna som ska browsa filerna i de olika katalogerna skall ligga. eller något sånt, jag har aldrig testat att ge mej in påå det

R) stavfel

------------------
- Listen, Iam a police officer if you kill me you are an dead man..
- No, you got that wrong, if i kill you you are a dead man

[Redigerat av Cannabis_Tomten den 23 sep 2001]

Medlem sedan mars 20002 836 inlägg

Nja ... inte skulle jag webbdela mina kataloger inte. Det fick nog bli en ftp server för att kunna komma åt resten av maskinen.

cya,
PatrikB

------------------
*ordning och reda!, pengar på fredag.*

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Eller så kör man Terminal Services / PC Anywhere / Laplink och fjärrstyr maskinen på riktigt.

Mvh,

------------------
All your base are belong to me.

Medlem sedan aug. 2001203 inlägg

kör VNC istället, gratis program.

Kan köras som en javaapplet i en browser eller via ett klientprogram

http://www.uk.research.att.com/vnc/

[Redigerat av rollo den 24 sep 2001]

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

Låter lite som ett frontpagestöd är det du söker... då kan du ju logga in via explorers webbmappar och göra det du vill.... ?!?!?!

------------------
McD- Burgers for the people!

www.McDz.net www.SweQuake.com

Cannabis_Tomten: Tack, men jag blir lite osäker när du skriver

jag har aldrig testat att ge mej in påå det

Patrik B
IIS fungerar väl som ftp-server, men hur kontrollerar jag rättigheter?

Anders
Terminal Services är väl en annan variant på Win2000. Måste väl köpa ny licens och ominstallera´. Känns lite overkill, eller har jag fel?

Rollo
Ska testa VNC, verkar intressant!

Mcdz
Ingen koll på frontpagestöd. Snygg sida du har förresten.

------------------

Får man den att funka i Lynx betyder det att man inte runkar loss för mycket i grafiska orgier, vilket blinda/gravt synskadade brukar ha svårt att ta till sig.

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Anders
Terminal Services är väl en annan variant på Win2000. Måste väl köpa ny licens och ominstallera´. Känns lite overkill, eller har jag fel?

Det är nog Citrix du tänker på.

TS är 'gratis' om du skall använda det på en server, om du skall använda det i större sammanhang, kan det kosta licenspengar. Men det framgår tydligt när du installerar det.

------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=19" TARGET=_blank>Skulle du äta på restaurang, om det var rökförbud?
</A>Varför blir mina isbitar inte lika klara som i reklamen?

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Enkelt, (om du ska skapa det med ASP, vilket kanske är ett udda sätt att komma åt filer, fast ganska säkert med tanke på inloggning)
Du skapar en användare på datorn, sätter de rättigheter du vill ha. Sedan använder du komponenten permissionchecker (finns med i NT) sedan kan du skapa ett gränssnitt i ASP precis som du vill, sedan kollar du behörigheten med funktionen hasaccess()

/T

------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

Toonster
ASP är inget krav alls, fungerande och enkelt är mina krav.(Och förresten inget textbaserat gränssnitt)

------------------

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
139 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
139 ms — ändringar (db)