webForumDet fria alternativet

Subrutin - Returera flera värden

ASP

2 svar · 257 visningar · startad av Troxy

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg
Frågan#1

Hej jag har en subrutin som används för att få ut all data från en speciell användare i en databas genom att jag skickar med Id:t på användaren som argument.

Jag vill dock kunna anropa subrutinen flera gånger direkt efter varandra för att kunna få ut t.ex. två användare för att göra en jämförelse eller något.

Grejjen är att när jag anropar subrutinen öppnas ett RecSet och all data sparas ner i variabler. Men om jag anropar subrutinen direkt efter så skrivs alla variabler över igen med ny data.

Vad är ett smidigt sätt kunna få tillbaka två användare och sedan lagra och skilja dess data åt?

Just nu har jag löst det på så sätt att istället för att spara all data i variabler spara det i arrayer. Så om jag anropar min subrutin såhär:

getUserData 10,1

Så sparas all data för användare med Id 10 ner i arrayer med index 1. Då kan jag läsa av datan såhär:

username(1)
password(1)
birth(1)

...osv. Men då måste jag ju ha en array per kollumn.

Så nu undrar jag om detta är ett bra sätt att lösa det på, alltså att använda arrayer. För det kanske blir segt och mycket jobb för servern att behöva spara ner cirka 15 olika värden i 15 arrayer...eller?

Hjälp tack!

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

15 arrayer eller 15 variabler spelar ingen roll. Det finns en metod som heter getrows som hämtar alla poster till en tvådimensionell array.

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg

Okej, tack så mycket. Jag får kolla lite närmare på getrows då. :)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)