SammyMedlem sedan maj 2000202 inlägg Enligt artikel ur tidningen "PC för Alla" är ASP ett scriptspråk? Stämmer det? Jag har förstått det som så att det är en teknik som möjliggör att man med "riktiga" scriptspråk såsom VBScript och JScript kan skapa dynamiska webblösningar.
Har jag fel i detta eller kan man faktiskt kalla ASP för ett scriptspråk?
------------------
/Sammy Swärd
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Jag vågar påstå att du har rätt. PC för Alla har fel.
Amatörtidning. :)
------------------
All your base are belong to me.
SammyMedlem sedan maj 2000202 inlägg Hur kan man lättast förklara för någon vad ASP är?
En teknik för att dynamiskt skapa webbsidor eller en teknik framtaget för att kunna använda sig av olika scriptspråk?
------------------
/Sammy Swärd
cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg Jag brukar kalla ASP för en plattform som tillhandahåller ett antal objekt. Sen kan man använda olika scriptspråk för att hantera objekten. Hur korrekt det är vet jag inte. ;)
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Citerar mig själv ifrån en artikel i skolan:
Tekniken ASP (Active Server Pages) används för att skapa dynamiska (föränderliga) och interaktiva (påverkningsbara av klienten) sidor.
ASP är inte ett språk, många har fått den uppfattningen, men så är det alltså inte. ASP är en teknologi, ett litet ramverk med objekt och rutiner, vari du kan använda dig av diverse scriptspråk (avskalade programmeringsspråk) för att bygga upp dina sidor. De mest populära är VBScript och JScript (Microsofts version av Javascript).
------------------
Jag utvecklar invecklade veck, totalt väck
Bra förklaring Vide, men eftersom jag är en språkfascist så måste jag peta lite på:
ASP är en teknologi
ASP är ingen teknologi. Det är en teknik. Teknologi betyder läran om tekniken likt sociologi eller biologi betyder läran om sociala prylar (?) respektive läran om biologiska saker :e.
Du kan dock trösta dig med att inte bara du gör detta fruktansvärda misstag, det gör även våra ledande datortidningar allt som oftast :).
------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch
[Redigerat av sgtpepper den 19 sep 2001]
jorgenMedlem sedan feb. 20012 412 inlägg Hej!
likt sociologi eller biologi betyder läran om sociala prylar (?) respektive läran om biologiska saker
Eftersom jag med är språkfacist måste jag också peta lite. Biologi betyder:
"Läran om livet" och inget annat :e
mvh Jörgen ;)
------------------
"Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."
SammyMedlem sedan maj 2000202 inlägg Jag kan nog hålla med sgtpepper men det är inte bara tidningar som använder sig av ordet teknologi.
Jag hittade en bok - "Active Server Pages och Databaser på Internet" som precis som Vide förklarar ASP som en teknologi.
Jag skulle dock vilja framhålla att det är en teknik och inte en teknologi?
------------------
/Sammy Swärd
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Självklart är det en teknik och inte en teknologi... :r
------------------
Jag utvecklar invecklade veck, totalt väck
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Teknik är bra. Tillvägagångssätt brukar jag ibland säga.
I de fall det diskuteras ASP vs. PHP kan jag säga att PHP, till skillnad från ASP, faktiskt är ett språk.
Per definition betyder "jag kan ASP" att man har koll på tekniken och använder VBScript medans "jag kan PHP" betyder att man faktiskt kan ett programeringsspråk.
Vad jag menar, många säger att PGP och ASP är samma sak och det kan man kanske säga att det är. Men de skiljer ibland.
JanspeedMedlem sedan jan. 2001510 inlägg Som stavfelsfacist så måste jag då fråga om PGP är ett eget språk som du Eclipse har utvecklat? ;) :e
/JANspeed
hpMedlem sedan maj 2001787 inlägg ASP? Är inte det uthyrning av program :OO :h
------------------
"signatur"
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Åhhhhhh kan du det hp :e
------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !