webForumDet fria alternativet

Avancerad select

1 svar · 173 visningar · startad av aleborg

aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Jag läste här på forumet någonstans att man kunde köra en select sats i en select sats, jag sökte i forumet på (select och upptäckte att det finns en bugg i sökfunktionen här :e fick bara en vit sida!

MEN över till mitt problem...
Jag håller på med sök funktionen till ett forum, databasen ser ut ungefär så här:

DevTopics
--TopicID
--Title
--ReplyTo - om inlägget är ett svar så finns ID numret till det inlägg det är svar till annars null

SQL1="Select * From DevTopics Where "& Session("Field") &" Like '%"& Session("Search") &"%' And ReplyTo IS NULL Order By "& Session("sort3")

Så får jag fram alla "huvudinlägg" som innehåller sökningen, men om jag även vill inkludera "huvudinläggen" till dom svar som innehåller sökningen. hur gör jag då? Jag vill alltså inte ha fram svaren utan det inlägget svaret tillhör!

Har jag rört till det nu?

------------------
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband

aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Typ nått sånt här:

SQL1="Select * From DevTopics Where "& Session("Field") &" Like '%"& Session("Search") &"%' And ReplyTo IS NULL AND ReplyTo IN (Select * From DevTopics Where "& Session("Field") &" Like '%"& Session("Search") &"%' And ReplyTo >0) Order By "& Session("sort3")

Men tyvärr funkade det inte :(

------------------
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)