webForumDet fria alternativet

Spara informationen!

9 svar · 128 visningar · startad av graf

grafMedlem sedan aug. 2001174 inlägg

Jag skulle behöva ett script som sparade informationen man skrev.
T ex så har jag en sida (som endast jag kan se) där jag skriver lite om mig själv och så, sedan när jag trycker "Spara" så ska alla andra besökare kunna se vad jag skrivit genom en länk till det jag skrivit, men dem ska inte kunna ändra något bara se vad jag skrivit.
Sen om jag vill uppdatera texten så gör jag det & samma länk uppdateras automatiskt med den nya texten.

Hur gör jag detta?

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Ja du det är väll lättast att börja bygga en liten databas, tex access. Jag förstor inte riktigt vad du hade tänkt, är det tänkt att det bara skall vara en endaste post som ska uppdateras hela tiden eller ska flera personer kunna skriva saker om sig själva. Eller är det tex bara en dagbok som ska uppdateras

------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !

GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg

Om det bara är en enkel sida som du vill uppdatera med en admin sida så kan du skriva informationen du vill ha på sidan till en textfil, lite onödigt med databas ifall det bara är en enkel sida som ska uppdateras, efter att ha skrivit till txtfilen så kan du inkludera den på din första sida där alla kan se den...

Jo det var ju det jag kom på. Skriv en utförlig förklaring på exakt vad det är du vill att den ska göra, in i minsta detalj ungefär

------------------

Okej!
På min sida ska man behöva logga in med ett nick & ett lösenord.
Sen trycker man på "Inställningar" där står det "Ändra din Användarinfo" och där skriver användarna lite om säg själva och trycker på "Spara Användarinfo"
Då ska det finnas en lista på ALLA användare och om man klickar på t ex användaren "Graf" så ska man kunna se det den användaren skrivit...
Sedan är det ju många som uppdaterar sin användarinfo lite då och då så därför måste texten uppdateras automatiskt.

TACKSAM FÖR SVAR!

Då skulle jag använda en liten databas, tex access och göra en användardatabas som dels hanterar inloggningsupgifterna samt personliga informationen. Har du gjort en sådan redan ?

------------------

Nej det har jag inte.
Är det avancerat?

Det blir lite svårare sen när du ska göra inloggning etc, men om du använder sökfunktionen på webforum och i asp forumet så ska du se att det finns mängder av information och exempel

Gör tex 2 tabeller

Anvandare (tabell)
------------------
AnvID - räknare
AnvNamn - text
AndLosenord - text

AnvandarInfo (tabell)
---------------
AnvId (relaterad till AnvId i Anvandare) - tal
AnvForNamn - text
AnvEfterNamn - text
AnvSmeknamn - text
AnvAdress - text
AnvPresentation - PM

etc etc vilka fält du behöver av användar uppgifter

------------------

Okej, sedan då?
Ska jag bara koppla ihop databasen med servern?
Så fixar sig allt?

Ehh hur menar du då ? Du måste ju lägga in lite information i databasen, lite olika användare tex, slänga upp den på servern.

Sen på sidorn får du ansluta till databasen, hämta data ifrån databasen beroende på vad du ska göra. Tex inloggning kan du börja med, sök på detta forum ang, inloggning, sedan kolla på de sidor som är känlsiga om man är inloggad eller inte, tex enbart på admin sidan.

------------------

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)