-
Du måste ha Räknare som datatyp i din databas för att få ett nytt unikt ID att räkna fram för varje ny post. (Access)
-
<input type="text" name="mess" value="<%=RecSet("kolumn")%>">
------------------
//Palle
www.palleman.nu
9 svar · 266 visningar · startad av Gimbo
Tja igen!!!
Det e så här att jag vill styra min första sida mot en databs så att administrationen av den blir lättare...
Det som ska gå smidigt att uppdatera är nyheterna, där det först står datumet och under den nyheten... När man administrerar och lägger till en nyhet så ska man fylla i ett formulär med två fält dvs datum och meddelande och klicka på uppdatera och posten ska hamna i en NY kollumn i databas med ett unikt id...
Jag gör så här:
Öppnar databasen med detta:
<%
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("..\db.mdb")
%>
skriver in till databsen på detta vis:
[kod]
<%
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Addera = "SELECT * FROM festsnack"
RecSet.Open Addera, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic
RecSet.AddNew
RecSet("Datum") = Request.Form("Datum")
RecSet("Meddelande") = Replace(Server.HTMLEncode(Request.Form("meddelande")), chr(13), "\<BR\>", 1)
RecSet("datum")= date()
RecSet("tid")= time()
RecSet.Update
RecSet.Close
Connect.Close
Set Connect = Nothing
%>
Men jag får inte nyheten att hamna i en ny kollumn med ett unikt id, hur går jag tillväga för att göra detta??
Och fråga 2 hur gör jag för att sedan läsa från databasen till formuläret för en redigeringssida dvs??
Är väldigt tacksam för svar...
Du måste ha Räknare som datatyp i din databas för att få ett nytt unikt ID att räkna fram för varje ny post. (Access)
<input type="text" name="mess" value="<%=RecSet("kolumn")%>">
------------------
//Palle
www.palleman.nu
Jo jag har en räknare som datatyp ID, men hur gör jag så att varje ny post hamnar i en egen kollumn??
Hej!
Jag hade använt "riktig" SQL för att göra en insert:
SQLStmt ="INSERT INTO din_tabell "
SQLStmt = SQLStmt & "(field1, field2, field3) "
SQLStmt = SQLStmt & "VALUES('" & text_värde1 & "','" & text_värde2 & "','" & text_värde3 & "') "
strConn.Execute SQLStmt,,128
r: nu i efterhand blir jag osäker på vad du vill, du kanske vill uppdatera ett unikt Id?
mvh Jörgen :)
------------------
"Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."
[Redigerat av jorgen den 18 sep 2001]
Varför vill du att varje post ska hamna i en egen kolumn?????
------------------
All your base are belong to me.
för att jag sedan skall kunna läsa in den specifika nyheten för redigering, samt kunna arkivera samtliga nyheter på sida...
Vad har det med kolumner att göra?
Varje post (rad i tabellen om du så vill) får ett unikt värde i kolumnen ID om den är definierad som räknare (autonumber).
------------------
OOOooo det e det jag menar hur gör man så att varje nyhet hamnar i en egen rad och inte kollumn, my bad master...
Vet du hur man gör om man tar hänsyn till mitt script??
På vilket sätt fungerar inte den kod du använder nu?
Felmeddelande?
------------------
Den skriver över befintlig rad...
Det jag vill göra är som sagt, att jag ska ha en administrations sida, där man via ett formulär ska kunna lägga till en nyhet på första sidan.