Goderafton.
När jag hämtar hem Servervariablen Script name till en variabel för att senare i scriptet länka till egna sidan så fungerar inte detta. Är det någon som vet varför?
------------------
-----------------
10 svar · 206 visningar · startad av star
Goderafton.
När jag hämtar hem Servervariablen Script name till en variabel för att senare i scriptet länka till egna sidan så fungerar inte detta. Är det någon som vet varför?
------------------
-----------------
Ok.
strPath = Request.Servervariables("SCRIPT_NAME")
strHref = "" & strPath & ""
strLinkBegin = "<a href="
strLinkEnd = "</a>"
strLinkContent = "?edit=info">"
strLinkName = strName
Response.Write(strLinkBegin & strHref & StrLinkContent & strLinkName & strLinkEnd)
Ni får be om ursäkt, jag har tagit brottstycken ur koden för att illustrera exakt hur jag använder mig av SCRIPT_NAME istället för att publicera allt.
Detta kan medföra att jag har missat någonting någontsans och att ovanstående kod inte fungerar att kopiera rakt av.
------------------
-----------------
När man tittar i location ser det ut så här när man tittat på länken:
http://localhost/project/?edit=info
Netskräp får tuppjuck
------------------
-----------------
Du kan ju inte lägga ut en länk till din egen localhost här på wf det funkar ine bra då
------------------
"Det finns saker som man måste vara fackman för att inte förstå"
Du kan ju inte lägga ut en länk till din egen localhost här på wf det funkar ine bra då
Det spelar ingen roll i detta fallet, och jag tror inte star menade att man skulle klicka på länken heller.
Varför det blir så där har jag ingen aning om. Gör jag samma sak på min IIS så fyller den i default-dokumentets namn (default.asp när det är det som körs), även om det står localhost/project/ i adressraden. Kör jag din kod på min maskin innehåller alltså SCRIPT_NAME /project/Default.asp. Om den gjorde det hos dig så skulle det nog fungera.
Fungerar det om du skriver dokumentets namn också i adressraden?
------------------
All your base are belong to me.
Nej, det var inte menat att man skulle klicka på länken. Precis som Anders sa var det för att ni skulle förstå hur epa allt blir.
Ja, det fungerar även i Netscape om jag skriver hela namnet i adressraden. Men det känns litet underligt. SCRIPT_NAME är ju till för att man ska slippa det bekrymret.
Jag har testat detta externt (eh, inte lokalt) och får samma typ fel i adressraden.
Alltså: minserver.vadsomhelst.com/?edit=info
Är det någon av er som har försökt göra som jag? Ehhh, en grej till, som kan vara kritisk:
Scriptexemplet ligger i en fil som importeras till default.asp. Kan det ha något med saken att göra?
Tackar för svar på förhand
Star
------------------
-----------------
Om du i dokumentet bara skriver ut script_name med response.write?
Och om du gör detsamma i include-filen? (antar att det är vanlig ssi-include du använder dig av)
Mvh,
------------------
All your base are belong to me.
Mycket skumt
Response.Write("WITH LOVE FROM:" & Request.Servervariables("SCRIPT_NAME"))
strScriptName = Request.Servervariables("SCRIPT_NAME")
Response.Write("FROM SCRIPT FILE VAR WITH LOVE:" & strScriptName)
Fungerar både i default.asp och i script.asp men returnerar alltid default.asp. Vilket är bra. Problemet är den inte gör det i länkformatet.
Tänkta tänka tänka.
AHA!
Hmmm. Nu tycker jag vi mörklägger det här. Felet ligger i en feldöpning i variablerna som kunde ha undvikits om idioten här (jag) hade kört med option explicit som vanliga människor.
Tack för ert stöd och för er förståelse.
Star
------------------
-----------------