webForumDet fria alternativet

syntax error in update...

4 svar · 172 visningar · startad av sundog

sundogMedlem sedan aug. 200190 inlägg

Jag får syntax error in update-statement på den här raden:

Set rse=conn.execute("UPDATE sidor SET ordning="&ordet&" WHERE id="&idet&"")

Jag fattar ingenting, tacksam för hjälp.

LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg

Är variablerna ordet och idet definierade?

Du kan lägga in en kontrollutskrift av den sträng som du får

sql = "UPDATE sidor SET ordning="&ordet&" WHERE id="&idet
response.write "sql:" sql & "<br>"
conn.execute sql,,128

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Vad är ordning för typ av fält?

Är det text eller memo/pm skall du ha apostrofer runt värdet.

Dessutom finns det ingen anledning att skapa ett recordset när du ska köra en update-fråga.

conn.execute("UPDATE sidor SET ordning='"&ordet&"' WHERE id="&idet)

Fungerar inte detta, kontrollera att idet har ett värde genom att skriva ut din sql-fråga med response.write.

Visa oss gärna exakt felmeddelande, då det är lättare att veta vad som är fel då.

Mvh,

------------------
All your base are belong to me.

Ok, det var nog mer invecklat än så, för det första så loopade sidan inte igenom det den skulle för det andra så funkar ingenting...

Jag testade att skriva ut sql-satsen och den såg ju inte bra ut, ordet blir ju lika med alla textfält i formuläret som ni säkert ser.

Kan ni kolla på det här och hjälpa mig tack. Loopen ska funka så här, den ska loopa igenom max 6 fält men det kan också vara tomt. Som det ser ut nu så loopas ju allt igenom i första satsen.
Sen när man klickar spara så ska sidan då spara respektive fält i databasen.

Här är sidan:

<% set rs=conn.execute("select * from sidor where huvud=true and aktiv=true order by ordning") %>
<form name="form1" action="order.asp?alt=redigerad" method="post">
<table border="0">
<tr>
<td>
<% while not rs.eof %>
<font face="arial"><b><%=rs("rubrik")%></b></font></td><td><input type="text" name="orderet" value="<%=rs("ordning")%>" size="2" maxlength="1"></td></tr><tr><td>
<% idet= rs("id")
rs.MoveNext
wend
while not rs.eof %>
<font face="arial"><b><%=rs("rubrik")%></b></font></td><td><input type="text" name="orderto" value="<%=rs("ordning")%>" size="2" maxlength="1"></td></tr><tr><td>
<% idto= rs("id")
rs.MoveNext
wend
while not rs.eof %>
<font face="arial"><b><%=rs("rubrik")%></b></font></td><td><input type="text" name="ordertr" value="<%=rs("ordning")%>" size="2" maxlength="1"></td></tr><tr><td>
<% idtr= rs("id")
rs.MoveNext
wend
while not rs.eof %>
<font face="arial"><b><%=rs("rubrik")%></b></font></td><td><input type="text" name="orderfy" value="<%=rs("ordning")%>" size="2" maxlength="1"></td></tr><tr><td>
<% idfy= rs("id")
rs.MoveNext
wend
while not rs.eof %>
<font face="arial"><b><%=rs("rubrik")%></b></font></td><td><input type="text" name="orderfe" value="<%=rs("ordning")%>" size="2" maxlength="1"></td></tr><tr><td>
<% idfe= rs("id")
rs.MoveNext
wend
while not rs.eof %>
<font face="arial"><b><%=rs("rubrik")%></b></font></td><td><input type="text" name="orderse" value="<%=rs("ordning")%>" size="2" maxlength="1"></td></tr>
<% idse= rs("id")
wend %>
<tr>
<td valign="bottom" align=right colspan="2">
<input type="submit" value=" Spara " name="spara" id="spara">
&nbsp;
<input type="reset" value=" Ångra " id="reset1" name="reset1" onclick="window.location='../empt.asp'">
</td>
</tr>
</table>
</div>
</form>			

<% If Request.QueryString("alt") = "redigerad" Then
if request.form("orderet")>"" then
ordet=request.form("orderet")
Set rse=conn.execute("update sidor set ordning="&ordet&" where id="&idet&"")
end if
if request.form("orderto")>"" then
ordto=request.form("orderto")
Set rsto = conn.execute("update sidor set ordning = "&ordto&" where id = "&idto&"")
end if
if request.form("ordertr")>"" then
ordtr=request.form("ordertr")
Set rstr = conn.execute("update sidor set ordning = "&ordtr&" where id = "&idtr&"")
end if
if request.form("orderfy")>"" then
ordfy=request.form("orderfy")
Set rsfy = conn.execute("update sidor set ordning = "&ordfy&" where id = "&idfy&"")
end if
if request.form("orderfe")>"" then
ordfe=request.form("orderfe")
Set rsfe = conn.execute("update sidor set ordning = "&ordfe&" where id = "&idfe&"")
end if
if request.form("orderse")>"" then
ordse=request.form("orderse") 
Set rsse = conn.execute("update sidor set ordning = "&ordse&" where id = "&idse&"")
end if  
rs.Close %>

Hur gör man en loop som loopar igenom max 6 fält beroende på om de är aktiva eller inte och skapar ett eget formulärfält för varje fält som jag sedan kan kalla på när jag ska spara infon i databasen. Se ovan inlägg.

Nån som förstår vad jag menar?
Har helt kört fast i detta, extremt tacksam för hjälp!!!

Genererad på 380 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb