GeinMedlem sedan sep. 20004 849 inlägg
Skulle vilja höra för och nackdelar med ASP och PHP, vilket är bäst (på vilket område?). Vad ska man välja?
Jag kan redan ASP ganska väl men funderar på att lära mej PHP oxå...
------------------
"When there's no more room in hell,
the dead will walk the earth."
---------------------
http://shortenings.cjb.net
jorgenMedlem sedan feb. 20012 179 inlägg
Hej!
Frågar du ASP-freaks säger de ASP, frågar du PHP-freaks säger de PHP, frågar du mig säger jag JSP. :e
mvh Jörgen
------------------
"Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg
Jörgen, passa din tunga... :e
För att svara på frågan: det skadar aldrig att kunna mer än en teknik.
------------------
All your base are belong to me.
puzzeMedlem sedan sep. 20004 849 inlägg
jag frågar någon som är helt neutral i frågan.
anders, jag kommer nog iofs kolla lite på PHP va folk än säger här.. men jag skulle bara vilja hör vad det finns för nackdelar o fördelar med respektive.
------------------
"When there's no more room in hell,
the dead will walk the earth."
--------------------- http://shortenings.cjb.net
[Redigerat av puzze den 17 sep 2001]
VideMedlem sedan dec. 19996 094 inlägg
Det finns en hel del trådar i ämnet som du kan söka upp för att få mer info.
Annars kan rekommendera att lära dig ASP, PHP, JSP, Java och .NET. Då har du en någurlunda bra grund att stå på... :)
------------------
Jag utvecklar invecklade veck, totalt väck
JonMedlem sedan juli 20011 126 inlägg
Jag skulle vilja påstå att man ska använda rätt verktyg till rätt jobb.
Själv tycker jag att stränghantering och syntax är bättre i PHP medan Cookies är bättre i ASP.
Resten anser jag vara ganska likvärdigt.
Sen beror det ju på vad man ska ha det till och vem som ska ha det. Det kan ju skilja mellan olika kunder om man gör jobb eller priser om det ska ligga på ett webbhotell...
------------------
The computer is mightier than the pen, the sword, and usually, the programmer.
spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg
Jag håller med jorgen :e men som Unixgeek supportar jag förstås php också. Anledningar:
- Lågt pris - massvis av inbyggda funktioner (bildhantering m.m.). I asp skulle man i många fall bli tvungen att köpa komponenter.
- Enkelhet - smidig syntax och bra dokumentation.
- Prestanda - wroom!
- Utbyggbarhet - eftersom php är open source, så kan du själv skriva funktioner och klasser i C eller C++ som du kan använda från php-script. Dessutom finns redan stöd för olika språkoberoende tekniker, som COM, DCOM, CORBA, RPC samt användning av Javaklasser. Stöd för användning av dotnet-klasser är på väg.
- Det är ett trevligt språk! :D
Men naturligtvis är det ingen dum idé att lära sig båda.
------------------
Be afraid. Be very, very afraid.
[Redigerat av spango den 17 sep 2001]
PaceMedlem sedan juni 20015 947 inlägg
Frågar du mig så är det batch proggs som gäller :e
------------------
"It's not where ya from it's where ya at"
sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg
Jag kan redan ASP ganska väl men funderar på att lära mej PHP oxå...
Vad är det att fundera över? Allt som verkar intressant är värt att lära sig, om inte för att det är nyttigt och användbart så för att det är kul.
Jag förstår inte riktigt alla dessa frågor som folk ställer, "ska jag välja bla eller bla". Det är ju knappast livsavgörande karriärsval, eller? Är man tekniskt intresserad så testar man ju allt som verkar kul och visar det sig sedan att det inte var kul så börjar man pilla med något annat. Verkar något kul så är det värt att prova på, punkt slut.
Om du vill ha ett seriöst svar så är det att du skall lära dig att programmera, på riktigt. Lär dig C++, Java eller något annat objektorienterat språk ordentligt. Efter det så kan du enkelt hoppa mellan tekniker utan större problem och då blir frågor som "skall jag köra X eller Y" rent filosofiska.
Slutsats: Lär dig PHP om du tycker att det verkar intressant, lär dig Eiffel, Python, ADA eller LISP också om det verkar kul, är man intresserad så skall man prova på allt som kittlar ens intresse!
------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch