Kan hända att jag blivit blind in på småtimmarna, men jag får det inte att fungera. :-(
Vet inte om det hör hemma här (asp) eller på html...
Jag försöker att uppdatera en post med rubrik, text och visa (tru/false om text ska visas).
Fält
fldVisa(ja/nej i access)
fldRubrik (text i access)
fldText (PM i access)
Om jag gör en ändring i rubrik och text eller i bara rubrik eller text men INTE i visa så får jag felmeddelande:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers: [Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] För få parametrar angavs. 1 förväntades.
Men så fort jag ändrar i popupp-menyn med JA/Nej värde så fungerar uppdateringen. Med andra ord gissar jag att problemet ligger i min popupp-meny.
Den ser ut så här:
Response.Write("<select class='inputBox' name='cboVisa' size='1' tabindex='1'>")
If (objRecordSet.Fields(7) = True) Then
Response.Write("<option value=" & objRecordSet.Fields(7) & " selected>Ja</option>")
Response.Write("<option value=False>Nej</option>")
Else
Response.Write("<option value=True>Ja</option>")
Response.Write("<option value=" & objRecordSet.Fields(7) & " selected>Nej</option>")
End If
Response.Write("</select><br />" )
Felet måste ligga i raderna:
Response.Write("<option value=" & objRecordSet.Fields(7) & " selected>Ja</option>")
eller
men jag kan inte se vad det är... :-(
Jag misstänker att cboVisa får fel värde när man ska läsa av värdet när man uppdaterar databasen... det ska ju vara ett true eller false...
Om du kontrollerar i sidans källkod i webbläsaren så kan du kanske se vad det är som är fel. Antagligen skrivs inte true eller false som värde. Kanske står där sant eller falskt istället?
Det enklaste är nog att bara strunta i att skriva ut värdet från recordsetet, eftersom du ju ändå vet vad det är.
If (objRecordSet.Fields(7) = True) Then
Response.Write("<option value=True selected>Ja</option>")
Response.Write("<option value=False>Nej</option>")
Else
Response.Write("<option value=True>Ja</option>")
Response.Write("<option value=False selected>Nej</option>")
End If
Använd gärna [kod]-taggar när du postar kod, så blir det lättare att läsa.
mvh
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e