RinaldoMedlem sedan mars 20014 214 inlägg Jag är inte så bra på SQL satser, men detta känns absolut inte optimerat.
<%if request.querystring("skapasvar") = "ja" then
namn = request.form("namn")
email = request.form("email")
svar = request.form("svar")
datum = now()
ikon = request.form("ikon")
svartill = request.form("svartill")
senaste = now()
SQL = "INSERT INTO svar (namn, email, svar, datum, ikon, svartill) VALUES('" & namn &"', '" & email & "', '" & svar & "', '" & datum & "', '" & ikon & "', '" & svartill & "')"
Databas.Execute(SQL)
Databas.Execute("UPDATE rubriker Set senaste=now() WHERE rubrikID=" & svartill)
Databas.Execute("UPDATE rubriker Set antalsvar=antalsvar+1 WHERE rubrikID=" & svartill)
response.redirect "default.asp"
end if %>
3 databas execute och jag har ingen aning om hur jag ska baka ihop dem.
Kan någon hjälpa mig med deta?
jorgenMedlem sedan feb. 20012 412 inlägg Hej!
Till en är nog inte möjligt, men de 2 updatesatserna kan du baka ihop.
Databas.Execute("UPDATE rubriker Set senaste=now(), antalsvar=antalsvar+1 WHERE rubrikID=" & svartill)
mvh Jörgen
------------------
"Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."
RinaldoMedlem sedan mars 20014 214 inlägg tackar jorgen. du passar nog som forumledare
jorgenMedlem sedan feb. 20012 412 inlägg Pssst, moderator, inte forumledare. Emission ska ha något att göra ;)
mvh Jörgen
------------------
"Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg
Emission ska ha något att göra
:q :OO :e
------------------
"It's not where ya from it's where ya at"
Varför inte:
Databas.Execute("INSERT INTO svar (namn, email, svar, datum, ikon, svartill) VALUES('" & namn &"', '" & email & "', '" & svar & "', '" & datum & "', '" & ikon & "', '" & svartill & "'); UPDATE rubriker Set senaste=now(), antalsvar=antalsvar+1 WHERE rubrikID=" & svartill)
------------------
Kolja heter haddock på engelska.