Nu är det dags att lära sig detta har jag tänkt mig. Problemet är att jag har inte så mycket att gå på. Har lite frågor innan jag sätter mig in i detta:
1. Om jag har en access databas som jag har all data redan kan man göra en ASP fil som fungera som en xml fil?
2. Hur mycket "annan" kod kan man lägga in i en xml fil? en hel sida med nyheter, Rubrik på sidan mm och få ut den datan man vill ha på just en sida?
RSS/XML - ASP & databas
7 svar · 591 visningar · startad av voigtann1
- Ja
- Eh, va? :) Förtydliga frågeställningen, bitte.
tex:
[xmlfil]
<title>Hej</title>
<nyheter>
<nyhetID>1</NyhetID>
<text>Hallon</text>
<nyhetID>2</NyhetID>
<text>blåbär</text>
</nyhet>
<Filer>
<filnamn>hej.zip</filnamn>
</Filer>
Att man kan få ut Filer "flikerna" på en specifik sida? och nyheter på en annan.
@nders:
På svar 1 måste man köra ett script som skapar xml filen eller kan man ha tex xml.asp ?
Du väljer ju vad din ASP-sida ska visa för information. Vill du att den ska visa nyheterna från filen, så skriver du koden så att den gör det. Vill du att filerna ska visas så skriver du kod för att visa dem, antingen genom att använda MSXML (XML Core Services) eller XSL.
På svar 1 måste man köra ett script som skapar xml filen eller kan man ha tex xml.asp ?
Återigen, jag förstår inte riktigt frågan. Men du kan ha en asp-fil som skickar ifrån sig xml, se bara till att du har satt rätt contenttype. Du behöver inte skapa en fil som heter foo.xml.
mvh
Hur ska man ha sin asp sida så att den tolkas som en xml fil då?
Response.contenttype = "text/xml"
Hmm... måste RSS filen se ut på något speciellt sätt eller kan man skapa sina egna värden?
jag tror man skall följa en rss-standard... Vilka alla ord är som man får använda vet jag inte men de viktigaste kan du kolla från andra rss-tjänster såsom tillexempel http://www.idg.se/tjanster/rss/rss.xml