Jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det här. Det är så här att en person ska kunna skicka ett meddelande till 10-20 personer. Det är viktigt att personen som skickat meddelande får reda på om dessa personer läst det eller inte. Nån form av meddelande statistik, hur ser en sådan DB-struktur ut?
------------------
Alltid lär man sig något nytt varje dag...
Inte som epost utan som meddelanden i en databas. Förmodligen kommer man också att skicka flera sådana här multi-meddelanden och antalet mottagare kan öka. Några förslag?
------------------
Är jag helt ute och vimsar eller kan detta vara nåt? ;)
[b]Användartabell (tblUser)[/b]
USER ID
------------------
Stefan 1
Kalle 2
Pelle 3
Anders 4
[b]Meddelandetabell (tblMess)[/b]
FRÅN TILL ID LÄST
--------------------------------------------
Stefan Kalle 123 yes
Stefan Pelle 123 yes
Stefan Anders 123 no
[b]SQL-fråga[/b]
<%
Connection
set recset = Conn.Execute("SELECT * FROM tblMess WHERE läst = 'yes' AND från = 'stefan'" AND id = '123')
Dim strAntalLästa, strAntalEjLästa
strAntalLästa = 0
strAntalEjLästa = 0
If recset("läst") = 'yes' Then
strAntalLästa = strAntalLästa + 1
Else
strAntalEjLästa = strAntalEjLästa + 1
End If
response.write "Lästa: " & strAntalLästa & "<br>"
response.write "Ej lästa: " & strAntalEjLästa
%>
Där id '123' är det specifika id-numret på just det "messet"..
red: fel tabbslag
------------------
Om hus byggdes såsom vissa programmerare skriver program, skulle första bästa hackspett ruinera vår civilsation.
Är det inte risk att meddelandetabellen här har risk att bli hiskligt många poster om man tex ska skicka ett meddelande till 100 personer. Jag tänkte också någon liknande lösning
------------------
Jag vet inte riktigt hur du skall lagra alla meddelanden alls annars?.. :q
Jag (företaget) har en access-databas med en artikeltabell med över 14.000 rader och fem kolumner, och träffar jag.. säg... 150 träffar på en sökning med min sökmotor, ja det är ju inga problem i väntetid.. så lista alla de meddelandena som man skickat skall inte vara nåt problem om du optimerar koden lite..
------------------
Om hus byggdes såsom vissa programmerare skriver program, skulle första bästa hackspett ruinera vår civilsation.
310 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e